motor vervangen

  • jan

    hallo,

    ik ga binnenkort mijn motorblok vervangen,en omdat dit voor mij de eerste keer is dat ik dit zelf ga doen,zou ik het liefst zoveel mogelijk info willen hebben van mensen met ervaring op dit gebied.

    Dus,alle weetenswaardigheden,tips,dingen waar ik op moet letten,wat voor gereetschap,kortom zo veel mogelijk info,zodat ik niet voor verassingen kom te staan.

    alle tips en trucs zijn welkom !!!!!!

    alvast bedankt voor jullie reactie.

    met vr.gr. Jan

  • johan

    Poeh, het ligt er in de eerste plaats aan wat voor moter je nu hebt en wat je er in wilt gaan leggen… een 6 cylinder vervangen door een TD5 is een iets ander verhaal dan een 2.25 benzine door een 2.25 diesel…. Dit bepaalt namelijk of je ook aan je chassis moet knoeien, of aan je versnellingsbak, etc…

  • jan

    het is een 2.25 diesel en hij wordt vervangen door een gerev. exemplaar.

    ook 2.25 diesel.

  • Ben

    Hier wat tips die mij prima werken:

    Maak tijdens het uitbouwen van de eerste motor voldoende aantekeningen. Merk verder alle draden, leidingen en slangen die je los haalt. Bij het plaatsen van de gereviseerde motor zou ik eerst even goed kijken naar de drukgroep en je koppelingsplaat. Bij twijfel zou ik deze vervangen. Daarna weer zorgen dat de drukgroep en kopelingsplaat weer precies gecentreerd staan. Dan krijg je de prise-as er weer nomaal in. Ik zou ook je prise-as lager vervangen. Dit is een klusje van niets als je alles eraf hebt en je hebt weer voor jaren plezier van je Landrover!

  • huub

    Weet niet om wat voor type auto het gaat, maar creeer voldoende ruimte en sleutel met minimaal 2 man. Demonteer ook je radiatorpaneel en radiator. Die demontagetijd win jet terug doordat je er nu veel beter bij kan.Het handboek geeft de procedure goed weer. Wel is het handig om een wig of balkje tussen de bak en chassisbalk te klemmen aan de voorzijde van de bak, dat voorkomt dat de bak naar voren kantelt als hij loskomt van het blok.

    Vervang voor het terugplaatsen een paar van de studs door lange draadeinden, dat maakt het veel simpeler om de zaak weer bij elkaar te trekken wanneer je het blok terugplaatst.

    Let bij het terugplaatsen op de uitleining van de splines, wel zo handig dat je de zaak opstelt zodat je de priseas nog kan draaien, in zijn versnelling met een achterwiel in de lucht en dat moet lukken.

    Als je het voor het eerst doet kost dit een avond voorbereiden (vloer en tunnelcover eruit en radiatorpaneel+ radiator afbreken.)

    En een dag om alles eruit en er weer in te sleutelen.

    Met ervaring kan het in een dag. (twee personen)