Sneeuwkettingen????

• Marco

Hallo,

We willen in Januari met de Defender naar de wintersport. Is het nodig dat

we sneeuwkettingen meenemen? Voor alle auto's is het verplicht op de passen.

Geldt dit ook voor de Defender?

Heeft iemand ervaring?

Marco Schepens

Land Rover Defender 110 300Tdi “De Jean”

defender110@home.nl

www.defender110.tk

• Jorrit Keus

Goededag,

Ik weet dat het in Tsjechie verplicht is om sneewkettingen bij je te hebben voor de aangedreven wielen (bij een 4X4 zal dit dus twee paar zijn). Ik weet ook dat er in Tsjechie nog nooit iemand op gecontroleerd is, laat staan bekeurd. pas als er een pas is die je niet omhoog komt (dit zal met een defender met goede banden dus niet gebeuren) en je zorgt heirdoor voor overlast bij het overige verkeer, kan de politie er naar vragen en ben je dus strafbaar als je ze niet hebt. Overigens heeft Ron Bolleboom nog een mooi setje voor weinig liggen (Voor dat geld kan je het risico niet lopen). En als ze toch aanschaft zal ik maar een setje nemen want je zal hooguit bij extreem sneew terrein rijden ook achter kettingen er opleggen.

Prettige vakantie

Groetjes Jorrit

• Johan

Verplicht is inderdaad het juiste woord. Het niet bij je hebben van sneeuwkettingen is dus strafbaar. Zolang er niks gebeurt zal er weinig aan de hand zijn, veroorzaak je echter overlast / een ongeluk dan kost het erg veel geld.

Waarom denken wij Nederlanders toch altijd dat we zo goed kunnen rijden ?

Het omleggen van kettingen is ook voor de veiligheid van de medeweggebruiker.