Leuke vraag maar de antwoorden die je zal krijgen zullen, net als de mijne, zeer subjectief zijn. Ikzelf heb een IIa (niet gesynchroniseerd, geen plastig dashboard maar alle meters in het midden, stalen grill, etc.) en ben daar helemaal weg van. Hoewel de techniek niet wezenlijk verschilt van een III kan een gevoel van trots je niet ontgaan als je een ‘nieuwere’ III tegenkomt. Voor mij is de series I DE LaRo (en die komt er ooit ook nog wel) maar met een II / IIa neem ik ook genoegen.
Buiten het emotionele is de techniek weinig anders. hoewel je misschien moet wennen aan een niet-gesynchroniseerde bak (is zo gebeurd, je kan alleen niet meer scheuren… alsof dat met een III wel zou kunnen) is hij wèl sterker (de 1 en 2 dan wel te verstaan). Verder is het meer wat je mooi vindt. Er zijn veel III's Ex-legers op de markt en daar moet je van houden.
RHD of LHD… kwestie van wennen (is zo gebeurd). Mijn ervaring is dat je nog het meest moet wennen aan het feit dat alles in spiegelbeeld zit BEHALVE de versnellingsbak… dus de 1 zit op dezelfde plaats maar ik had nog al eens de nijging om ook gespiegeld te willen schakelen. En een LaRo is engels dus RHD is wel zo leuk…
Het benzine/diesel verhaal is al fdermate vaak aan de orde gekomen dat ik je aanraad eens terug te zoeken…
in ieder geval succes met zoeken