Koppeling

  • Ivo

    Nadat ik driekwart jaar geleden mijn Land Rover 109 uit ‘69 de stalling in heb gereden, was ik van plan ’m er weer uit te rijden. Meteen starten natuurlijk. Alleen in de versnelling zetten ging niet meer (met draaiende motor). Oftwel geen reactie op de koppeling in trappen (de koppeling kan ik wel gewoon intrappen).

    Kan iemand op basis van deze summiere informatie zeggen waar ik als eerste kan gaan zoeken, of beter vertellen wat het probleem is.

    Alvast bedankt,

    Groet,

    Ivo

  • Steven

    dot 4 (remolie) erin en net zolang blijven pompen tot er weer druk komt.

    als dit niet werkt dan zal je hem toch aan een grondiger onderzoek moeten onderwerpen

  • Koen

    Ontluchten kan ook handig zijn

  • yuri

    verkleefde koppelingsplaten komt ook wel eens voor.

    een oplossing is om hem flink op z'n donder te geven door je laro met een ander voertuig te slepen en dan remmen / koppelen etc.

    let op! als je niet kunt ontkoppelen en je motor start door dit aanslepen, moet je wel goede remmen hebben om de boel weer tot stilstand te brengen. natuurlijk ook meteen je motor stoppen.

    voor meer info zou je Louis kunnen vragen. di hangthier ook rond en heetf nl een vastzittende koppling gehad en volgens deze methode weer los gekregen.

    grtz,

    Yuri

  • Jan

    Ja, dit laatste bericht is juist. Als de motor gewoon start kun je het volgende doen. Je hebt wel even de ruimte nodig in de vorm van een rustig stukje weg. Zet 'm in de derde versnelling, start de motor, de auto begint dan lekker te hobbelen. Zorg dat je een flinke snelheid hebt en ga dan vol op de rem staan. In bijna alle gevallen komt de koppeling na een paar pogingen los. Zo niet dan heb je wat te doen…….

    Jan.

  • Louis

    Ivo

    Wat moet ik bij de laatste twee berichten nog aan toevoegen?

    O ja pas op met starten in de versnelling. Het trekt nogal wat amperes en dat kan niet goed zijn voor je accu en de startmotor.

    Beter is misschien een lagere versnelling i.v.m. het betere koppel van de startmotor op de aandrijving. Doe het e.e.a. dus voorzichtig. Als je eenmaal vaart hebt moet je met ingetrapte koppeling schoksgewijs remmen. Als je merkt dat koppelingsplaat los komt moet je proberen met slippende koppeling te rijden; dat kan goed door met draaiende motor met een voet op de rem en de andere zowel op de koppeling als op het gas de koppeling flink te laten slippen.

    louis

  • Ivo

    Het bleek inderdaad verkleefde koppelingsplaten te zijn. Eerst uiteraard olie bijgevuld en 'm ontlucht, maar dat mocht niet baten. Maar de suggesties van Yuri, Jan en Louis bleken baat te hebben.

    Ik heb ‘m in de eerste versnelling gestart om ’m naar de ‘startbaan’ te rijden. Daar aangekomen opnieuw gestart, dit keer in de derde versnelling. Na wat gehobbel kwam hij op gang en een paar keer al pompend geremd en daarmee kwamen de platen los.

    Als een kind zo blij gelijk maar de modderpaden op, blijkt de watertemperatuur te hoog te worden. Even bijvullen en hij kan er weer tegen aan.

    Steven, Koen, Yuri, Jan en Louis bedankt voor jullie (snelle) reactie.

    Groet,

    Ivo

  • Ad

    Mijn koppeling doet helemaal niets, d.w.z. geen enkele tegendruk, je kunt hem bij wijze van spreken met één teen indrukken. Wat kan de oorzaak zijn? lekke slavecylinder? Er zit wel olie in het reservoirtje en ik zie ook nergens lekkageverschijnselen.

    Wie weet raad?

    Ad.

  • Koen

    Ik zou in de eerste instantie de koppelingspedaal eens intrappen en kijken of de werkcylinder (bij koppelingshuis) reageert. Dit zal hij waarschijnlijk niet doen (wel: dan koppeling afstellen dmv stelmoertje onder de werkcylinder).

    Gebeurt er niks, dan is het het meest waarschijnlijk dat er ontlucht moet worden, dit doe je dmv ontluchtingsnippel op de werkcylinder .

    Wanneer dat tenslotte niet werkt (en er zit dus wel voldoende vloeistof in: tot aan de rand (bij een series II)), zit het deffect hoogstwaarschijnlijk bij een van beide cylinders: individueel controleren op werking en de defecte vervangen.