Ik hoor verschillende verhalen over dat een 4 cylinder motor minder problemen zou geven dan een 6 cylinder motor en ook weer niet!
Wie o wie kan mij een eenduidig antwoord geven?
Hoi,
Ik ben zelf bezitter van een 109 6 cilinder.
Over deze moter niets dan goeds .
Voor een landrover 109 is de v6 en v8 een moter die het gewicht van een 109
beter aan kan dan de 4 cilinder.
Topsnelheid 125 hele kilometers
Als je van plan bent om op benzine te rijden dan maakt de v6 je wel arm ik rij daarom zelf op lpg.
De v6 is een rustige moter ik moet bij stationair lopen als ik in de auto zit goed luisteren of hij nog wel loopt.
Nadelen:
-Onderdelen zijn iets duurder en iets schaarser.
-moter is voor onderhoud kleppen stellen niet makkelijk toegangkelijk.(zijklepper)
de 6cilinder is geen V6 maar 6 in lijn ik verkoop al 15 jaar landrovers en ik geef uit ervaring op 2 type moters geen garantie meer dat is de 6 cilinder en de 2.5 td allebij rampblokken de 6 cilinder heeft een te lange nokkenas die gaat rammelen en ze gebruiken meestal 1liter motor olie op 200 km het rijd prima maar het gaat geheid verrot (of ik moet net al die slechte 6 cilinders zijn tegen gekomen)
nou , ik ken wel iemand die probleemloos met een 6 pitter rondkacheld. ikzelf, en het is nog altijd zo met oude autootjes en motortjes, alles valt en staat met het gebruik en onderhoud van zo'n apparaat, als je denkt de cameltrophy te kunnen winnen met zo'n ding of er al te zwaar terrein mee induikt gaat ie kapot ja, maar als ik eens rondkijk op terreindagen van de lrch zie je enorm veel oneigenlijk gebruik van deze oude dames, en men kijkt vervolgens raar op als een 36 jaar oude auto de geest geeft omdat er mee word geragd alsof het een moderne 4x4 is.
ga lekker rijden met je 6 pitter en als je haar niet al te zwaar belast( wat niet inhoud dat stoere paden etc niet zouden kunnen) het onderhoud stipt uitvoerd en gebruik maakt van de beste synthetische olieen!!!!!!! je heel ver komt met zo'n ding
en ja het klopt als men roept dat het een kwetsbaar blok is. houd er dan rekenig mee!
groet
Jan v Besouw
Duidelijk verhaal ik was ook niet van plan de auto te onderwerpen aan gerag in het terrein.
Rest mij nog een laatste vraag zit er veel verschil in het vermogen tussen de twee motoren. Ik hoor en lees reacties waarbij een 6 cyl. de 125 km haalt wat is de top van een 4 cyl.? Let wel ik ben niet van plan dagelijks de snelwegen af te jakkeren dan had ik wel wat anders op het oog gehad maar dit is meer uit leergierigheid en het feit een gedegen afweging te kunnen maken. Overigens is het zo dat de auto's die ik op het oog heb voor de rest vergelijkbaar zijn v.w.b de technische staat van het chassis, motor, bak, en interieur.
> Duidelijk verhaal ik was ook niet van plan de auto te onderwerpen aan gerag in het terrein.
Hmm, je mist hier het punt een beetje, de 6 cylinder is moeilijker te onderhouden blok dat mits in goede staat, wat iets meer vermogen leverd als een 4 cylinder.
Probleem zit erin dat er veel meer slechte dan goede te koop zijn, en dat dit moeizaam vast te stellen is.
Er zijn liefhebbers van dit blok, maar dat zijn vrijwel allemaal lotgenoten/bezitters. Kort samengevat, hij zuipt, is kwetsbaar, en je kan er helemaal op leeglopen. Als je de keuze nog hebt NIET DOEN.
Als je PK's snelheid en trekkracht belangrijk vindt moet je al helemaal geen oude Land Rover kopen.
Sterkte en groetjes, Huub
(die slechts 1 6 cylinder telt onder de 20 Land Rovers die hij tot nu toe in bezit heeft gehad (en die 6 pitter heb ik binnen 4 uur bij een handelaar ingeruild))
Dit is de zoveelste keer dat dit onderwerp wodt aangsneden en ik ben het dan ook met iedereen eens (zowel de voor- als tegenstanders). Ik heb zelf zo'n blok en hoewel het blok ter revisie (!!!) nu in de schuur staat rij ik rond met een Ford V6 moter rond (geen Land Rover blok maar wel 140 stille pk's). Het 6 in lijn blok is, meen ik echt, een prachtblok. Stil, krachtig, maar oh zo onderhoudsgevoelig. En practisch iedereen die nu zo'n auto koopt zit met de penairie van de voorgangers die het blok hebben afgeragt, zo ook ik (de mijne heeft 18 jaar lang een aanhanger van ca. 5 ton getrokken… daar slijt je wel van).
Nu valt het in strikte zin bij mij nog wel mee. Kop is nog in perfecte staat alleen zijn de cylinder wanden uitgesleten (effect: je rijdt bijna mengsmering en vermogen ho maar). Maar nog wel de moeite van het reviseren waard, war ik dan ook maar eens aan begonnen ben.
Dus nogmaals: pracht blok maar in hemelsnaam, koop hem niet als je niet van plan eenzelfde exercitie uit te halen als ik…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?