kaapstander wrench goed?

  • DJ

    'k heb een series II te koop zien staan met een kaapstander wrench, dat is toch een mechanische lier op de motor? is zo'n ding wat?

    Zijn er nog wel onderdelen bij te vinden als dat ding stuk gaat? zijn ze ook compleet 2e hands te krijgen?

    of kan ik tzt beter een elektrische lier monteren?

  • ron

    ga je over tot aanschaf van deze auto of kan je deze lier apart kopen,

    Ik heb wel interesse in die kaapstander lier als deze orgineel landrover is,ivb met monteren.

  • ron bolleboom

    ik heb nog een kaapstander lier van een serie,s L.R voor € 350,-

    kijk maar bij WWW.ronbolleboom.nl voor mijn NR/adres

  • yuri

    Hoi Ron,

    ik heb wel intresse in die kaapstand lier.

    tenminste als deze op mijn ex mil SIII 109 past.

    kan je meer info geven? foto?

    thanks,

    Yuri

  • ron bolleboom

    helaas ik heb hem vandaag al weer verkocht .hou mijn site maar in de gaten er komt wel weer een nieuwe

  • S. Maaswinkel

    Hallo DJ,

    ik dacht dat zo'n capstan winch maar 2000 kg kan trekken. Als je echt vastzit in het terrein, denk ik dat de capstan winch het niet trekt. Als je hem overbelast, zullen waarschijnlijk de breekbouten breken en je zit altijd met een hoop touw te sjouwen. Ik zou je aanraden een electrische of mechanische lier te monteren. Daar heb je veel meer plezier, denk ik.

  • Jan Dirk

    Mijn Fairey winch heeft een SWL van 3000 lbs. (1365 kg). De nieuwe verkrijgbare capstan winch heeft een SWL van 4000 lbs. (1820 kg). In vergelijking tot moderne elektrische winches lijkt dit weinig, maar tenzij je echt met Camal Trophy-achtige evenementen mee gaat doen valt het wel mee.

    Het gewicht van een 109 Land-Rover is ca. 1800 kg, hierbij tel je nog 200 kg voor bagage en personen, totaal 2000 kg. Als je in de ergste prut zit, plakkende klei, veen of zoiets heb je een trekkracht nodig van 50% van het gewicht van de auto ofwel 1000 kg,

    ruimschoots capaciteit genoeg dus. Hierbij ook nog een helling op wordt lastiger; met 1365 kg trekkracht is een helling van 10 graden in de prut nog mogelijk. In los zand mag de helling ongeveer 25 graden zijn.

    Met behulp van een katrol kun je de trekkracht eenvoudig verdubbelen. In verreweg de meeste omstandigheden is dit dus genoeg. In de klei wordt de toelaatbare helling dan ongeveer 50 graden!! Het is maar wat je van plan bent.Onderdelen zijn , voor zover ik weet, voor de oude winches lastig of niet meer verkrijgbaar.

    Jan Dirk