Hoi Johan,
Ik ben de bezitter van een hydraulische (milemaker) lier. Bevalt mij erg goed, heeft hoop voor delen, maar soms ok nadelen.
1- nadeel: je kunt hem niet gebruiken zonder motor.
De rest niets dan voordelen
1- waterdicht
2- sterk
3- vraagt erg weinig stroom
4- trekt door tot de beveiliging (overdruk) begint te werken.
5- brand niet door
6- wordt niet warm en smelt eventueel gemonteerde kunsstof lierdraad niet door!!
Ik heb al vele elekt. lieren zien verbranden, je ziet ook bij de grote evenementen dat ze een hoop spare materiaal bij zich hebben.
De mijne heeft me nog nooit in de steek gelaten.
groeten Theo
PS er zijn in de engelse bladen LRO, LRM resentelijk testen geweest met overzichten.
johan schreef:
>
> Beste allemaal,
>
> ik ben mij aan het oriënteren op de aankoop (in de verre
> toekomst) van een lier en vroeg me af wat de ervaringen,
> wetenswaardigheden en do/don'ts van bepalde (soorten) lieren
> zijn. Persoonlijk ben ik geen liefhebber van een electrische
> lier (i.v.m. de grote energie vraag, kans op doorbranden door
> overbelasting, etc) maar wat dan wel. Ik zat te denken aan
> een hydraulische lier of anders een PTO.
>
> Waar moet ik op letten (qua sterkte, etc.), wat zijn de
> ervaringen, waar kan ik hem het beste kopen, wat zijn de
> noodzakelijk verbouwingen aan mijn LaRo (series IIa '69),
> etc. En als laatste, zijn er adressen waar er tweede handse
> worden verkocht, of adressen waar je beslist NIET moet kopen…
>
> een hoop vragen …