Verhogen en gezocht

• Mike

Stomme vraag, maar stel je een SIII wil verhogen met een inch of twee, hoe gaat dat in zijn werk? Is dat alleen een kwestie van hogere schokbrekers of is er meer dat erbij komt kijken?

Tussen haakjes, is er misschien iemand die een SIII 109 te koop is voor weinig? (Ben net in Engeland geweest, en als er een wil, geen hebt en dan plotseling overal die dingen ziet rijden om het in te wrijven.. Ach, je weet wat ik bedoel.) Hoeft echt geen schoonheids prijzen te winnen (al is de cabine helemaal afgefikt!), maar wel een APK'tje kunnen halen, laat het even weten.

groetjes,

Mike

• Jan Dirk

Mike,

Helaas is de werkelijkheid wat ingewikkelder. Verhogen kan, maar waarom? Maar goed als je het toch wilt:

De veren van een Series Land-Rover zitten aan de ene kant vast met twee strippen aan het chassis en aan de andere kant met een schommelverbinding. Slijp de strippen eraf en las langere strippen op dezelfde plaats. Vervang de schommelverbindingen door de militaire uitvoering. Vervang de twee cardanassen door legeruitvoeringen. En vervang de vier schokbrekers.

Resultaat een Land-Rover die ca. 5 cm hoger is geworden (en dus minder stabiel).

Ik ben toch benieuwd waarom dat je dit wilt??

Jan Dirk

• Mike

Geen reden, ik vroeg het me alleen af. Das alles. Ik heb hier en daar gelezen dat het gedaan wordt, en vroeg me af hoe dat in zijn werking ging. In ieder geval bedankt voor het uitleg.

• johan

Het vehogen kan ook minder ingrijpend dan allemaal laswerk aan je chassis (wat ik niet zou aanraden, lees ook eens het stukje op www.terreinrijden.nl over laswerk). Militaire uitvoeringen zijn wat hoger door langere veerschommels achter (met een extra stutbout + bus), langere asvangers en langere schokbrekers.

Wanneer je belangstelling hebt: ik heb alles nog liggen (dus de lange versie veerschommels + bouten en bussen, de lange versie schokbrekers en de lange asvanger, allen gebruikt maar in goede staat). Als je een beetje handig bent heb je je LaRo in een middagje opgehoogd…

grtz. Johan