Hallo,
Laatst ben ik met mijn land rover serie lll 109" softtop uit 1981 in de bossen gaan rijden. Er waren een paar heuveltjes op de weg die ik wilde volgen. Op een plaats tussen 2 heuveltjes liep een klein zandpad links naar onder. Ik wilde gewoon rechtdoor rijden, maar het heuveltje na het pad naar links was te steil en bevatte te losse zand om in de normale versnellingen op te komen (zonder 4-wheel-drive). Ik kwam het heuveltje dus niet op. Daarom heb ik de wagen in de achteruit gezet om tussen de 2 heuveltjes in, de wagen in de lage gearing te zetten en om dan alsnog het heuveltje over te rijden. Toen ik tussen de 2 heuveltjes stond en de wagen in de lage gearing had gezet, kon ik tot mijn verbazing niet meer vooruit.
Ik probeerde om achteruit te rijden om terug het ene heuveltje over te rijden. Dit ging echter niet omdat de wagen een beetje naar links en naar onder was gegleden. (Het zandpaadje in) Ik stond toen met mijn achterbumper in het zand. Mijn rechter achterwiel en het linker voorwiel droegen het hele gewicht van de auto. Het linker achterwiel stond ook nog wel op de grond, maar had zo goed als geen wrijving. (losse zand) Het rechter voorwiel hing zo'n 10 cm boven de grond.
Ik vraag me nu af hoe het kan dat ik met de lage gearing ingeschakeld niet vooruit kom. Wordt bij een land rover bij het inschakelen van de 4-wheel-drive de differentieels niet gesperd? Weet iemand misschien het antwoord?
Alvast bedankt,
Groeten Dave.