bosritje met een serie lll

  • Dave

    Hallo,

    Laatst ben ik met mijn land rover serie lll 109" softtop uit 1981 in de bossen gaan rijden. Er waren een paar heuveltjes op de weg die ik wilde volgen. Op een plaats tussen 2 heuveltjes liep een klein zandpad links naar onder. Ik wilde gewoon rechtdoor rijden, maar het heuveltje na het pad naar links was te steil en bevatte te losse zand om in de normale versnellingen op te komen (zonder 4-wheel-drive). Ik kwam het heuveltje dus niet op. Daarom heb ik de wagen in de achteruit gezet om tussen de 2 heuveltjes in, de wagen in de lage gearing te zetten en om dan alsnog het heuveltje over te rijden. Toen ik tussen de 2 heuveltjes stond en de wagen in de lage gearing had gezet, kon ik tot mijn verbazing niet meer vooruit.

    Ik probeerde om achteruit te rijden om terug het ene heuveltje over te rijden. Dit ging echter niet omdat de wagen een beetje naar links en naar onder was gegleden. (Het zandpaadje in) Ik stond toen met mijn achterbumper in het zand. Mijn rechter achterwiel en het linker voorwiel droegen het hele gewicht van de auto. Het linker achterwiel stond ook nog wel op de grond, maar had zo goed als geen wrijving. (losse zand) Het rechter voorwiel hing zo'n 10 cm boven de grond.

    Ik vraag me nu af hoe het kan dat ik met de lage gearing ingeschakeld niet vooruit kom. Wordt bij een land rover bij het inschakelen van de 4-wheel-drive de differentieels niet gesperd? Weet iemand misschien het antwoord?

    Alvast bedankt,

    Groeten Dave.

  • Hylke

    de diff is wel gelocked maar de aandrijving gaat bij de vooras naar het wiel met de minste weerstand (los zand) en dit geld ook voor de achter as. Om in deze situatie toch los te komen moet je airlockers bij de assen plaatsen. of een liertje aanschaffen.

    Ik ga altijd met 2 auto's rijden zodat ik altijd wel los kom.

    Groeten

    Hylke

  • Edwin

    Hallo,

    Ik kan me sterk vergissen, maar volgens mij is er bij een series III geen sprake van een diff lock op de tussenbak (zoals bij een defender wel het geval is….)

    Dit betekent in de praktijk dat bij één wieltje in de lucht (voor of achter) je al een probleem hebt en met een beetje pech niet meer verder komt.

    Inderdaad een lier of 4x4 maatje is dan een uitkomst.

    Edwin.

  • Jan Dirk

    Dave,

    Cross-axled heet dit in vaktermen. De as-differentieels van een Land-Rover zijn standaard niet gesperd. Een Series Land-Rover heeft geen tussen-differentieel, dit is alleen nodig bij permanente vierwielaandrijving zoals bij Range-Rover en Defender. Dit differentieel is apart te blokkeren zodat zowel voor- als achteras aangedreven worden. In tegenstelling tot wat Edwin schrijft is dit bij een Series Land-Rover altijd het geval, vandaar dat je in je Series bijvoorbeeld op de normale weg niet met vierwielaandrijving moet rijden. En ook met een Defender kun je dus met jouw probleem te maken krijgen. De beste remedie is proberen te voorkomen.

    Er zijn inderdaad verschillende typen lockers te koop voor zowel voor- als achterdifferentieel. Deze zijn redelijk prijzig. Een goedkopere oplossing in een Hi-Lift Jack. Deze kun je als handlier gebruiken en je kunt er de Land-Rover mee opkrikken zodat beide wielen van één as weer grip hebben; met wat geluk is dat voldoende om weer los te komen.

    Jan Dirk

  • Edwin

    Hoi Jan Dirk,

    Heb ik vandaag weer wat geleerd !

    Bedankt,

    Edwin.

  • aart

    nee een series 3 heeft inderdaad geen sper, omdat er geen difeerencieel tussen de voor en de achteras zit en er dus niets te sperren valt ( of als je het anders bekijkt de aandrijving tussen de voor en de achteras altijd gesperd is. dat van dat ene wieletje moet dus twee wieletjes zijn, maar blijkbaar stond je dus ook met twee wielen van de grond! tot slot:gebuik nooit vierwielaandrijving of lage gearing (omdat hij dan automatisch in de vierwielstand gaat) op de verhard weg omdat door het ontbreken van eendifferentieel tussen de assen er erg grote en tegengestelde krachten op je aandrijflijn komen waardoor het eventueel tot schade kan leiden