ruitewissermotor voor achterruit

• Squadracorse

Hoi,

Wie heeft er nog een goeie ruitewissermotor voor mij liggen van de achterdeur??

Op de een of andere manier krijg ik de mijne niet meer aan de loop, zelfs niet als ik de motor rechtstreeks op de acculader of accu aansluit!

Dit kan ook een probleem zijn dat ik hiervan de bedradingschema's niet heb. Ik gok erop dat de zwarte nog steeds de aardedraad is (werkt in ieder geval) maar in de auto heb ik een constante aanvoer van 12V en eentje die af en toe met intervallen stroom doorlaat. Als ik deze aansluit op de motor, dan doet ie niets, als ik dezelfde aansluitingen gebruik om hierop de accu of -lader te zetten, doet de motor ook niets, dus ik ben bang dat de motor naar z'n grootje is.

Wie o wie kan mij helpen??

Bel: 06-54 235 106

Groetjes, JC

• Jan

Kijk eerst eens of de koolborstels nog goed zijn. Deze zijn goedkoper dan een nieuwe motor en redelijk éénvoudig te vervangen.

Succes,

Jan

• Squadracorse

Ha die Jan,

Hmmmm, zitten er dus koolborstels in? Kan zijn hoor, maar dit is toch achterhaald? En dan nog moet de motor toch wel brommen oid?? Nij mij doet ie helemaal niets. Ik ben mijn zoektocht dan ook begonnen in het electrische circuit, maar daar ben ik nu niet meer zeker van. Heb jij misschien een electrisch schema waar de achterruitwisser op staat vermeld??

BVD, JC

• Jan

Ik kan me vergissen, maar volgens mij verschilt de ruitenwissermotor op de achterruit niet veel van die op de voorruit. Ik heb helaas geen schema.

Elke electromotor bevat koolborstels. Indien deze versleten zijn draait de ruitenwissermotor of heel langzaam of helemaal niet. Het kan ook zijn dat de veertjes waarmee de borstels worden aangedrukt hun veerkracht deels verloren hebben. Gewoon het ding uit elkaar halen, dan kom je vanzelf de koolstofborstels tegen.

Groeten,

Jan