DAGELIJKS GEBRUIK

  • monique

    Is het mogelijk om met een belastingvrije Land-Rover 25.000 km op jaarbasis te rijden?

    Ik heb plannen om een belastingvrije LR (LPG) te kopen voor dagelijks gebruik. Is dit aan te raden? Wat zijn julie ervaringen?

  • Jan Dirk

    Monique,

    Geen idee waarom het niet mogelijk zou zijn. Mijn eerste Land-Rover, SIIA diesel 109 hardtop 1969, kocht ik al meer dan 20 jaar geleden en mijn echtgenote rijdt hier nog dagelijks mee rond. Inmiddels rij ik alweer een jaar of vijf in een SIII, diesel 109 hardtop 1977, en soms wordt er per auto nog wel wat meer dan 25.000 km gereden. Alles wat kapot gaat is eenvoudig te vervangen en bijna alles is zonder problemen en niet te duur te koop.

    Reken wel op regelmatig onderhoud. Dit betekent voor jouw plannen 3x kleine beurt (5000 km) en 2x grote beurt (10.000 km), waarvan 1 hele grote, per jaar. Hoewel alle onderhoud simpel is, blijkt het voor veel garage-bedrijven toch te moeilijk. (Er wordt wat afgekl**tz*kt). En om alles zelf te doen??? Alles aan een Land-Rover is groot, zwaar en lelijk, maar advies/hulp lijkt me altijd wel te vinden.

    Onderhoud aan een diesel is eenvoudiger, een overweging waard.

    Hoewel een benzine minder herrie maakt dan een diesel kan ik je voor langere ritten (meer dan 1 uur per dag) toch adviseren iets aan de geluidsisolatie te doen. Het geluidniveau van je Land-Rover zorgt anders toch echt voor een gehoorbeschadiging. Er zijn speciale kits te koop, maar het goedkoopste zijn oordopjes en deze werken ook.

    In ieder geval veel wijsheid en hopelijk horen we nog van je.

    Jan Dirk

  • Ro Koster

    Gewoon doen! Ik ben de mijne al een paar jaar aan het restaureren en het is gewoon saai om die 25.000 km in een gewone auto te rijden. Ik veheug me er op om weer dagelijks te rijden in mijn land rover en dat is een diesel. Dus mijn advies niet land denken en gun je jezelf zo'n ding (als ie goed is natuurlijk).

    Groet Ro Koster

  • Jan Dirk

    Ik wil de reacties via dit prikbord laten lopen, dan hebben anderen er misschien ook iets aan.

    Dat sommige deskundigen niet enthousiast waren voor jullie plannen kan ik me wel voorstellen. Natuurlijk is het volkomen dwaas om 25000 km/jaar in een Series Land-Rover te gaan rijden. En als je dan al jaren, zoals wij, twee van die auto's in één huishouden hebt……….

    Het lekt, tocht, maakt herrie, stinkt, ziet er niet uit (zeer lage aaibaarheidsfactor), er is altijd wel iets dat nodig gerepareerd moet worden, de kachel is van twijfelachtige capaciteit en die potkachel in een SII, nou ja….. , de condensdruppels vallen op je hoofd, het hobbelt, etc, etc.

    Maar ja er zijn nou eenmaal nauwelijks rationele maar doorslaggevende argumenten om het toch te doen.

    Veel werk?? Als je er veel mee rijdt heb je ook veel werk. Preventief onderhoud vind ik belangrijk. Niets is ergelijker dan een auto die het niet doet op het moment dat je hem (of haar?) nodig hebt en ik maak mezelf wijs dat een Land-Rover het altijd doet!?

    De kosten variëren nogal, maar je moet meerekenen dat de afschrijving nihil is (wat je hebt houdt zijn waarde) en dat je nauwelijks wegenbelasting hoeft te betalen.

    Voor dat bedrag kun je al aardig wat versleutelen.

    Welk type het meest geschikt is hangt er van af wat je er verder nog mee wilt doen. Met onze 109 hardtops vervoeren we van alles, van open haardhout tot en met meubels en een andere motor is ook al geen probleem. Met de vakantie kunnen we achterin slapen. Mij zijn geen problemen bekend van het rijden op LPG, maar ik heb uitsluitend ervaring met diesels. Misschien dat anderen hier meer over kunnen vertellen. Ik zou het zonde van de ruimte vinden, maar ja, wat wil je ermee doen.

    Doen waar je zin in hebt, en als het echt niet gaat kun je altijd nog een normale wagen kopen, voor normale mensen, met hele knokkels, zonder olievlekken voor de deur, zonder een garage vol met teveel om op te noemen, en……… zonder zwaaiende lotgenoten.

    Jan Dirk

  • hans

    geweldig idee, ik heb de knoop ook doorgehakt en een 88 hardtop gas/bezine gekocht voor woon-werk. onderhoud en niet vies van sleutelwerk zijn.

    en go for it.

    okee de peugeot 206 van vriendin als backup.

    hans

  • Steven

    Lijkt mij een heel dapper voornemen. Je hebt het over zo'n 100 tot 150 km per dag!?!?! Wil je dat ook nog over de snelweg gaan doen met zo'n 90 km/p/u, zodat je nog net de vrachtwagens voor blijft?

    Als je de auto goed isoleert er een krachtige motor in legt is het zeker goed te doen.

    Als je het helemaal niet erg vind dat je door alles en iedereen wordt ingehaald, geen radio aan boord ( die hoor je toch niet door al het kabaal) hebt en 's winters buiten en binnen moet krabben (2x). Dan ben je goed bevangen door het Land Rover virus. Wik en weeg niet langer koop die beauty en waarschuw vooral de buren voor lekplekken (is eigenlijk gewoon territorium afbakenen).

    Ik heb er onlangs ook weer eentje aangeschaft die is nu bij de lasser. ik ga er ook dagelijks mee rijden maar dat wordt maximaal 15000 km per jaar.

    zorg wel dat je een 2de auto hebt voor de “zekerheid”, iedereen heeft wel eens een baaldag dus ook een Land Rover.