versnellingsbak vervangen

  • korrie

    Ik probeer mijn Landrover 88 uit 1972 te voorzien van een nieuwe versnellings-

    bak type III. De bak lijkt overeen te komen met de oude bak met dit verschil

    dat het koppelingsmechaniek anders functioneerd.

    Echter na montage is de startmotor niet in staat de motor rond te draaien,

    het is net alsof het vliegwiel is afgeklemd, als de bak is gedemonteerd

    start de motor probleemloos.

    Weet iemand waardoor dit probleem ontstaat en wat er eventueel aan te

    doen is.

  • Jan Dirk

    Korrie,

    De versnellingsbak van een Serie III en IIA zijn niet hetzelfde maar wel uitwisselbaar. Bij de SIIA zijn de eerste en tweede versnelling niet gesynchroniseerd. Verder zijn er nog wat kleine verschillen zoals een iets andere versnellingspook.

    De koppelingen zijn niet uitwisselbaar. Het mechanisme werkt anders en het koppelingsdeksel is anders. Bij de SIIA zit hier een ring op, bij de SIII niet. Dit kan de reden zijn waarom de boel vast zit, want de dikte van die ring is dus net teveel.

    Jan Dirk

  • korrie

    Jan Dirk,

    Bedankt voor je snelle reactie, je antwoord lijkt mij zeer logisch

    omdat het koppelingsgedeelte visueel afwijkt.

    Maar weet je ook een oplossing om het koppelingsgedeelte pas-

    send te maken?

    Vr.gr.

    Korrie

  • Jan Dirk

    Korrie,

    Ik ga er van uit dat je nu een SIIA versnellingsbak vervangen hebt door een SIII bak met SIII koppelingsmechanisme en de drukgroep van de SIIA op de motor hebt laten zitten.

    Voor zover ik weet is dit niet aan te passen en moet je de drukgroep vervangen. Als je toch bezig bent vervang dan gelijk de koppelingsplaat. (Ca. 60 euro extra).

    Ik heb zowel van de SIIA als van de SIII nog wel een drukgroep liggen. Als je een paar dagen de tijd hebt wil ik wel eens kijken of de SIIA drukgroep aan te passen is, maar waarschijnlijk is het verstandiger als de boel uit elkaar ligt om alles te vernieuwen gezien de hoeveelheid werk.

    Succes.

    Jan Dirk

  • johan

    Ik heb zelf een vervangende moter (ford 3.0 V6) met daarop een conversiering voor een series 3 versnellingsbak. Omdat ik een series IIa heb heb ik van de versnellingsbak de belhouse moeten vervangen incl. een series 3 koppelingsmechanisme. Daarbij hoort overigens ook een andere koppelingscylinder, deze zijn ook verschillend. Verder is het onmogelijk een drukgroep series IIa door een series III koopeling te laten bedienen, dit gaat onherroeplijk vastzitten. Deze moet je dus inderdaad ook vervangen… dan werkt alles als een zonnetje.

  • korrie

    Jan Dirk en Johan,

    Harstikke bedankt voor jullie goede raad, ik heb inmiddels een andere

    drukgroep gemonteerd en hij rijdt alweer.

    Nogmaals bedankt!!

    Vr.gr.

    Korrie