help !!! geen koppeling

  • jan

    Ik reed vanmiddag in mijn Laro (88 sr III) niks aan de hand.

    tot ik bij het eerste de beste stoplicht kwam, ik drukte het koppelings pedaal naar beneden maar er gebeurde helemaal niets.

    gelukkig sprong het licht net op groen zodat ik door kon rijden naar huis toe.

    wat kan hiervan de oorzaak zijn en nog belangrijker hoe verhelp ik dit ?????

    alle hulp is welkom.alvast bedankt.

    groeten Jan.

  • Jan Dirk

    Jan,

    Bij problemen is wat meer info altijd plezierig. Een auto repareren via de mail is al niet zo simpel. Heb je de auto al lang, onderhoud tot dusver, etc.?

    In ieder geval lekt er iets. De vraag is wat en hoeveel. Kijk eerst in het reservoir van de koppeling of er nog olie in zit. (Bevindt zich links onder het spatbord bij het schutbord.) Waarschijnlijk is dit leeg. Dit bijvullen met een goede kwaliteit remolie. Bv. Castrol dot 4. Hierop bezuinigen helpt niet. Koppeling proberen, met een beetje geluk doet hij het weer (tijdelijk).

    Zo niet probeer dan de zaak te ontluchten. Bij een Serie II kon je dat in je eentje, bij een Serie III heb je hulp nodig.

    Ontluchten doe je bij de hulpcilinder onder de auto, links naast het vliegwiel. Slangetje aan het nippeltje, potje eronder, nippeltje open, koppeling indrukken, nippeltje dicht, pedaal los, etc.

    Met een beetje geluk, etc.

    Vervolgens moet je hoe dan ook de oorzaak opsporen. Volg de leiding vanaf de hoofdcilinder (die je net gevuld hebt) naar de hulpcilinder (onder de auto links van het vliegwiel). Ergens moet olie lekken.

    Misschien zit er een verbinding los, is er de leiding doorgeroest of beschadigd of de hoofd- of hulpcilinder lekt.

    In geval van de cilinders moet je deze verwijderen en inspecteren.

    Ja, allebei, anders zit je binnenkort weer met de problemen.

    Hoe ziet de binnenkant eruit? Bij de geringste beschadiging of roestvorming vervangen (niet echt goedkoop). Vervang dan tevens de leiding. Zien de cilinders er perfect uit, dan kun je revisiesetjes kopen (niet echt duur). Cilinders reviseren, monteren, olie in het reservoir en ontluchten.

    Dan werkt de koppeling weer voor jaren.

    Jan Dirk

  • jan

    Hallo jan dirk.

    Ik heb de laro nu 4 weken .

    hooft remcilinder is nieuw,en vol (remvloeistof)de leidingen zien er goed uit en ook het stukje flexibele slang wat tussen de leidingen zit is nieuw.

    Dus ik hoop dat het lucht in de leidingen is.

    ik heb de hulpcilinder al geprobeerd om te ontluchten door het ontluchtings ventiel open te draaien.Er ontsnapte wel iets lucht en zodra ik vloeistof zag druppelen heb ik het ventiel weer dichtgedraaid.

    Ik deed dit alleen en volgens jou moet dit met 2 man.

    Dus ga ik dat nog maar eens doen,maar waneer stop je met ontluchten,en hoe kan er lucht in het systeem komen ???

  • Jan Dirk

    Jan,

    Zorg voor een stukje slang dat op het nippeltje past, bij voorkeur doorzichtig. Zorg voor een glazen potje met een laagje remvloeistof. Slang zo lang dat hij in de vloeistof komt als het potje op de grond staat.

    Nippeltje open, pedaal indrukken, nippeltje dicht, pedaal loslaten.

    Dit enige tijd herhalen totdat je geen luchtbelletjes meer in de slang ziet. Beter een keer teveel pompen dan te weinig.

    Lijkt me toch handiger met z'n tweeën, je kan dan ook de vloerplaat laten zitten. (Of zit het bij een lightweight weer anders?, doet er ook niet zoveel toe.)

    Lucht kan er alleen inkomen als het reservoir leeg is of als er ergens een lek zit, beide zijn te controleren. Misschien was er lucht in blijven zitten?

    Als het systeem goed ontlucht is blijft in jouw geval alleen de hulpcilinder nog over.

    Succes,

    Jan Dirk

  • jan

    Jan Dirk , het is gelukt.

    nogmaals bedankt

    groeten Jan

  • peter

    wat was er nu aan de hand dan????

    geen vloeistof meer cylinder lek of leiding kapot.

    Zit ik heel het verhaal te volgen weet ik nog niet wat er aan de hand was met die koppelings bediening.

    Laat het efffffffe weten.

    groetjes peter