Jan,
Bij problemen is wat meer info altijd plezierig. Een auto repareren via de mail is al niet zo simpel. Heb je de auto al lang, onderhoud tot dusver, etc.?
In ieder geval lekt er iets. De vraag is wat en hoeveel. Kijk eerst in het reservoir van de koppeling of er nog olie in zit. (Bevindt zich links onder het spatbord bij het schutbord.) Waarschijnlijk is dit leeg. Dit bijvullen met een goede kwaliteit remolie. Bv. Castrol dot 4. Hierop bezuinigen helpt niet. Koppeling proberen, met een beetje geluk doet hij het weer (tijdelijk).
Zo niet probeer dan de zaak te ontluchten. Bij een Serie II kon je dat in je eentje, bij een Serie III heb je hulp nodig.
Ontluchten doe je bij de hulpcilinder onder de auto, links naast het vliegwiel. Slangetje aan het nippeltje, potje eronder, nippeltje open, koppeling indrukken, nippeltje dicht, pedaal los, etc.
Met een beetje geluk, etc.
Vervolgens moet je hoe dan ook de oorzaak opsporen. Volg de leiding vanaf de hoofdcilinder (die je net gevuld hebt) naar de hulpcilinder (onder de auto links van het vliegwiel). Ergens moet olie lekken.
Misschien zit er een verbinding los, is er de leiding doorgeroest of beschadigd of de hoofd- of hulpcilinder lekt.
In geval van de cilinders moet je deze verwijderen en inspecteren.
Ja, allebei, anders zit je binnenkort weer met de problemen.
Hoe ziet de binnenkant eruit? Bij de geringste beschadiging of roestvorming vervangen (niet echt goedkoop). Vervang dan tevens de leiding. Zien de cilinders er perfect uit, dan kun je revisiesetjes kopen (niet echt duur). Cilinders reviseren, monteren, olie in het reservoir en ontluchten.
Dan werkt de koppeling weer voor jaren.
Jan Dirk