Stage1

  • Durk

    Ik vraag mij af hoe de Stage1 landrover series III V8 qua onderhoud en rijden is, kan iemand mij meer vertellen? Weet er nog iemand zo'n ding te koop?

    Ik twijfel tussen een '88 diesel/benzine of een stage1.

    De '88 is nog wel met de 6 cylinder te krijgen, maar hier hoor ik niet zoveel goede geluiden over.

    De diesel en de 4 cyl benzine motoren zijn niet zo sterk van de S III, ik ben bang dat ik wat te weinig power heb in 't terein..

  • George Verstraaten

    Ik rij dagelijks met een stage 1 109 one ton uitvoering, op gas.( grijs kenteken)

    verbruik 1op 5 op gas, zelden defecten echter voordat ik ben gaan rijden grondig technisch gerepareerd.

    Hij rijd goed en is zeer sterk, begrenzingen zij uit carburateurs gehaald. Fijn is in de winter de continue 4 wiel aandrijving.

    Motor is onverwoestbaar als je maar zorg dat de olie en temperatuur op peil zijn

    Ik wil hem vanwege fam. omstandigheden/uitbreiding e.v. verkopen.

    mocht je belang erbij hebben dan mail me

    prijs indicatie 6500 euro.

  • Remco Vegting

    Ik rijd in een 109 Stage 1 V8 Station Wagon en ben er helemaal weg van. Het benzineverbruik ligt nogal hoog… zeker als je een zware rechtervoet hebt, maar dat geluid van die V8 maakt alles goed :-)

    Ook de permanente 4wd is erg pretting.

    Nadeel is wel dat bepaalde onderdelen uit de aandrijflijn specifiek voor de Stage 1 zijn en daardoor moeilijk te krijgen/duur.

    BTW, de 6-cylinder was er alleen in de 109 uitvoering, net als de V8.

    de 88 was alleen verkrijgbaar met 4-cylinder motoren.

    Groetjes,

    Remco Vegting

    Little Landies

    Specialist in scale model Land Rovers

    www.little-landies.com

  • Gert Jan

    IK heb een Stage One, nadat ik een 109 bezine (op gas) en een 88 diesel heb gehad.

    Nooit meer een diesel als je een Stage one hebt gehad. Ik heb wel andere carbs eropgezet, (SU) en een automaatbak uit een RR (ZF 4 speed).

    Dit is ideaal. Enige beperking die ik heb zijn de capaciteit van de remmen. De topsnelheid is veel hoger dan ik durf. Maar 120 is geen probleem en 110 met caravan ook niet.

    De Stage is op grijs kenteken en een voorzien van een goede gasinstallatie en niet te koop.

    Gert Jan

  • johan

    Beste,

    ikzelf heb een series IIa STAWAG 6 cyl. Ik moet echter tegenspreken dat je met een 4 cyl te weinig power hebt. Hoewel je meer moterlawaai op de koop toe moet nemen heb je duidelijk een lager verbruik en haal je ook best de 100 km/hr. OOk in het terrein doet een diesel en prima. Tuurlijk, je hebt maar 60 pk t.o.v. 93 (orignieel… dus bij deze meeste al lang niet meer!) pk bij de V8 en 75 (org) bij de 6 cyl. Daarentegen verbruiken de V8 en 6 cyl ca. 1 op 5 / 6 maar je kan wat harder rijden. In het treein komt het meer op koppe; dan op pk aan. Wat onderdelen betreft raad ik de 6 cyl af, lastiger aan te komen dan de V8 en 4 cyl. De laatste is het gemakkelijkst wat dat betreft. Ook zijn, hoewel ik nu wellicht boze reacties krijg, de V8 en 6 cyl. onderhoudsgevoeliger dan de 4 cyl. Veel stage ones en 6 cyl. zijn in het verleden veel te slecht onderhouden waardoor meestal slijtage in cylinders is opgetreden (zoals bij de mijne).

    Het is maar wat je wil…

    groetjes Johan