WEL / GEEN ROLBEUGEL. RUIMTE vs VEILIGHEID

  • Yuri

    Hallo allemaal,

    Ik heb laatst een SIII 109 hardtop gekocht. Er zit een rolbeugel in die aan het plaatwerk is bevestigd met wat verstevigings-platen.

    Ik zit serieus te twijfelen of ik hem eruit haal of erin laat zitten. Hij neemt nl zeer veel ruimte in en nu gaat het kamperen in m?n wagen wel moeilijk worden.

    Natuurlijk ga ik met m?n Laro wel het terrein in maar het wordt straks ook m?n enige vervoermiddel dus ik zal niet helemaal tot de limit gaan. (denk ik)

    Hoe groot is de kans dat ik m?n wagen op z?n kop krijg en wat gebeurt er dan?

    Zijn er voorbeelden bekend?

    alvast bedankt,

    Yuri

  • Remco Vegting

    Hoe groot de kans is dat je over de kop slaat ligt aan hoe zwaar je terrein gaat rijden en welke risico's je neemt, maar een ongeluk zit in een klein hoekje!

    Verder zou ik er rekening mee houden dat als je de rolbeugel eruit haalt het enige dat nog stevigheid biedt een dunne aluminium hardtop is… en bedenk dan wat daarmee zou kunnen gebeuren als de auto op z'n dak terecht komt…

    Ik heb zelf nog geen rolkooi in/op de 109 zitten omdat ik daar het geld nog niet voor heb, maar hij komt er zeker! Alleen wordt het bij ons waarschijnlijk een uitwendige kooi…

    Groetjes,

    Remco Vegting

    Little Landies

    Specialist in scale model Land Rovers

    www.little-landies.com

  • Yuri

    juist ja, maar gaan die 109's vaak op hun kant / kop dan? ik heb nl bijna geen zitplaats meer achterin.

    bij wat voor hoek gaan die 109's eigenlijk om? ik kan dat nergens vinden.

  • Remco Vegting

    Ik dacht dat ze bij 45 graden gingen ofzo… dat is standaard, dus geen aanpassingen aan de vering, geen roofrack, etcetcetc

    Maar zoals ik al zei, een ongeluk zit in een klein hoekje… Kijk maar op www.terreinrijden.nl onder ‘ondersteboven’

    Groetjes,

    Remco Vegting

    Little Landies

    Specialist in scale model Land Rovers

    www.little-landies.com

  • Yuri

    heb je ervaring met rollen?

    die plaatjes zagen er best vervelend uit.

    ik denk dat, als je met een 109 gaat rollen, je wel echt een plat autotje hebt.

    maar er rijden zoveel oude series rond zonder rolkooi. zelfs soft tops, die hebben nog minder bescherming.

    ik ben nl zo veel ruimte kwijt dat ik dat lelijke ding er eigenlijk wel uit wil hebben.

    ik heb nog geen plaatjes gezien van series op hun dak (zonder kooi)

  • rob

    eigenlijk heb je jezelf beantwoord, je wilt dat ding er gewoon uit, en zoekt nog even wat bevestiging voor je geweten, dat het niet te veel aan de veiligheid doet. Ik heb een nieuwe 110 gekocht begin dit jaar en daar direct een externe rolkooi van safety devices op geplaatst. weet je wat ze daar zeiden? “meestal hebben ze eerst een rol meegemaakt voordat ze naar hier komen, je bent er op tijd bij”. de waarheid is dat de landrover verschrikkelijk stevig is behalve het dak. het dak is bij landrover bedoeld om droog te blijven, een softtop en de hardtop zijn niet in staat de druk van de auto te verdragen zonder volledig in te drukken. in africa waar de landrover veel rijdt, en ook veel open zonder dak, gebeuren juist hierdoor de dodelijke ongevallen. in amerika mag de defender niet worden verkocht indien ie niet voorzien is van een rolkooi. als je in het terrein tegen een zware laaghangende tak aanrijdt, kan het als het flink lomp gebeurt, je hele dak eraf gaan, inclusief jezelf. je moet jezelf eigenlijk afvragen wat je leven je waard is. maar er is hoop. op de militaire 110 met zeildoek, zijn ze standaard voorzien van een rolbeugel die op de zijkant van de bak gemonteerd zit , als je rolbeugel een flinke jongen is met ook nog eens schuine buizen naar achteren en dit allemaal in de bak is afgemonteerd, zou je ook eens op zoek kunnen gaan naar die militaire beugel. maar ik zou in een softtop zeker een rolbeugel voorzien. ik ben een tijdje terug gaan terrein rijden in arendonk, belgie, raakte per ongeluk met twee zijwielen in een sloot van 1 meter diep die obsoluut niet zichtbaar was door dichtgegroeid, en lag binnen 3 seconden op mijn zijkant. iedereen dacht dat ik flinke schade had, maar mijn externe rolkooi had alles opgevangen, totaal geen schade. heb aan de bovenkant van mijn kooi sleeplint vastgemaakt tot aan een boom en met een ander sleeplint de auto eruit getrokken. had ook deze actie niet kunnen doen als ik geen kooi had gehad. was heeeeel blij dat ik die 5000 gulden had uitgegeven, had anders nu waarschijnlijk veel schade gehad aan mijn hardtop en flank. en ik kan je verzekeren dat ik tot de milde terreinrijders behoor.

    hoop dat je er wat aan hebt,

    rob

  • Yuri

    Hoi Rob,

    je zegt het goed, ik wil van dat ding af. hij neemt zoveel ruimte in. nu kan ik al m'n campeer plannen wel ongeveer vergeten. ik zit er over te denken om zelf een keer de dak ribben achter de stoelen te versteviginen met staal. een kooi(-tje) wat dus bijna geen ruimete in neemt.

    denk toch dat'ie er nu uit gaat…

  • The Dude

    Kijk hier voor wat voorbeelden http://www.landroverclub.net/Club/HTML/Main_Wrecks.htm

    En denk er dan nog eens goed over na .

    GRoet,

    The dude

  • Big Lebovskie

    You got that right dude, lets go bowling.

  • The Dude

    Mooi gezegt Lebovskie .

    Misschien kan je ook eens kijken naar een externe rolkooi. Minder mooi maar werkt net zogoed al dan niet beter. Heb je nog nooit gehoord van de regel safety first. Ik ben op dit moment bezig met een lightweight maar zonder kooi of beugel zie ik dat als zelfmoord.

    GRoet,

    the dude

    Does Lebovskie want to check again :-D