eigenlijk heb je jezelf beantwoord, je wilt dat ding er gewoon uit, en zoekt nog even wat bevestiging voor je geweten, dat het niet te veel aan de veiligheid doet. Ik heb een nieuwe 110 gekocht begin dit jaar en daar direct een externe rolkooi van safety devices op geplaatst. weet je wat ze daar zeiden? “meestal hebben ze eerst een rol meegemaakt voordat ze naar hier komen, je bent er op tijd bij”. de waarheid is dat de landrover verschrikkelijk stevig is behalve het dak. het dak is bij landrover bedoeld om droog te blijven, een softtop en de hardtop zijn niet in staat de druk van de auto te verdragen zonder volledig in te drukken. in africa waar de landrover veel rijdt, en ook veel open zonder dak, gebeuren juist hierdoor de dodelijke ongevallen. in amerika mag de defender niet worden verkocht indien ie niet voorzien is van een rolkooi. als je in het terrein tegen een zware laaghangende tak aanrijdt, kan het als het flink lomp gebeurt, je hele dak eraf gaan, inclusief jezelf. je moet jezelf eigenlijk afvragen wat je leven je waard is. maar er is hoop. op de militaire 110 met zeildoek, zijn ze standaard voorzien van een rolbeugel die op de zijkant van de bak gemonteerd zit , als je rolbeugel een flinke jongen is met ook nog eens schuine buizen naar achteren en dit allemaal in de bak is afgemonteerd, zou je ook eens op zoek kunnen gaan naar die militaire beugel. maar ik zou in een softtop zeker een rolbeugel voorzien. ik ben een tijdje terug gaan terrein rijden in arendonk, belgie, raakte per ongeluk met twee zijwielen in een sloot van 1 meter diep die obsoluut niet zichtbaar was door dichtgegroeid, en lag binnen 3 seconden op mijn zijkant. iedereen dacht dat ik flinke schade had, maar mijn externe rolkooi had alles opgevangen, totaal geen schade. heb aan de bovenkant van mijn kooi sleeplint vastgemaakt tot aan een boom en met een ander sleeplint de auto eruit getrokken. had ook deze actie niet kunnen doen als ik geen kooi had gehad. was heeeeel blij dat ik die 5000 gulden had uitgegeven, had anders nu waarschijnlijk veel schade gehad aan mijn hardtop en flank. en ik kan je verzekeren dat ik tot de milde terreinrijders behoor.
hoop dat je er wat aan hebt,
rob