koppeling

  • jan

    hallo,

    mijn landrover 88 serie 3 gaat moeilijk in de versnellingen .

    kan iemand mij vertellen wat dit is,en hoe ik dit kan verhelpen.(misschien door koppeling te spannen ???????). en hoe doe ik dat dan ??????

  • anton

    er kunnen meerdere oorzaken zijn:

    als je veel lawaai hoort bij de koppeling kan het zijn dat je druklager stuk is.

    mogelijk is de koppelings vork versleten (deel welke druklager bediend)

    maar controleer eerst de volgende delen voordat je je een weg naar binne sleuteld.

    Misschien is je vloeistof peil te laag in het koppelings reservoir, en moet je remolie bij vullen. (is koppelings olie!)

    Als er vloestof ontbreekt heeft dit ook een oorzaak: lekage in leiding of hoofd/ werk cilinder. De laatste is moeilijk te zien want dat zit inwendig. Er moet dus ergens olie lekken.

    Een tweede mogelijkheid is inwendige lekage in de hoofd of werk cilinder. de vloeistof loopt langs de cilinder terug in reservoir.

    Je mist nu geen vloeistof in reservoir.

    reviseren van hoofd en werk cilinder is dan noodzakelijk.

    derde mogelijkheid:

    je flexibele slang is zijn stevigheid verloren en zet tijdens intrappen van de koppeling uit en gaat als buffer werken voor je vloeistof. Deze bereikt je werkcilinder daarom niet. en de koppeling werkt vervolgens niet

    succes en laat het weten wat je vindt.

    groetjes Anton

  • jan

    bedankt voor de tips anton.

    maar is het ook mogelijk om een koppeling op te spannen in de hoofd cilinder,door de boutjes iets te verstellen waardoor het duwstangetje verder de cilinder in gaat??? of mag je dit juist niet doen.

  • anton

    Zou je kunnen doen. Maar het lijkt me niet logisch dat de afstelling verlopen is. Het enige wat je daarme in feite afstelt is de hoogte van je koppelings pedaal.

    Maar, baad het niet schaad het niet, en het is een vrij eenvoudig begin naar het zoeken van de fout.

    Nogmaals succes.

    Anton

  • jan

    nogmaals bedankt voor de tips.

    zo te horen heb jij vrij veel verstand van laro's.(ik nog niet ,heb hem pas 2 weken)

    zou jij mij ook iets kunnen vertellen over de branstofpomp??

    Mijn landrover(88 serie 3)produceerd vrij veel rook (zwart) tijdens het rijden.

    dit zou kunnen duiden op een niet goede verbranding heb ik gelezen.

    nou is mijn vraag zou je dit zelf gemakkelijk kunnen afstellen of heb je hier speciaal gereetschap voor nodig.

    Ik heb onder bij de brantstofpomp wel een markeer lijntje gezien,moet deze in een lijn staan met het pijltje op het motorblok??? want dit is namelijk niet het geval.

    alvast bedankt

    vr.gr.Jan

  • anton

    Zwarte rook kan inderdaad duiden op slechte verbranding.

    je brandstof pomp staat misschien niet helemaal op tijd, of je verstuivers moeten worden gereviseerd. De naald kan slijten.

    een brandstof reiniger toevoegen aan een tankt diesel wil ook wel is helpen.

    Afstellen brandstofpomp is heel makkelijk. Eigenlijk moet het met een speciale paspen die in een uitsparing past. maar die heb je (en ik) niet.

    Markeer de pomp met een kraspen zodat je de uitgangs positie onthoud.

    schroef de drie bouten iets los en verschuif de pomp links om.(enkele graden)

    kijk of de motor beter loopt, lees minder roet.

    Is er meer rook, draai de pomp dan enkele graden de andere kant op.

    waarschijnlijk gat ie dan minder roeten.

    groetjes Anton

  • jan

    nogmaals bedankt anton,

    nu kan ik aan de slag.

    ik laat je nog wel weten wat het resultaat is.

    groeten jan