Koppeling

  • dimitry

    bedankt voor jullie reactie maar nou heb ik er nog een vraagje over.

    Als ik begin met het vervangen komt dan mijn versnellingbak olie weer vrij want deze is pas vervangen?

    is het een moeilijke klus en wat kan ik beter doen motor naar voren halen of versnelllingsbak los halen.

    wat heb ik nodig?

    Ik heb een nieuwe drukgroep,koppelingsplaat en een druklager.

    En James hoe kan er lucht in gekomen zijn want hij rammelde ook een beetje voordat hij het niet meer deed?

  • Dimitri

    Ik weet niet precies waar dit over gaat, maar begrijp dat je je koppeling (compleet) wilt vervangen. Ik heb dit bij de Defender gedaan in ongeveer een weekend.

    Aandrijfassen er onderuit (makkelijk), van binnen pookjes losmaken, snoertje, handrem, bekleding (nog steeds makkelijk), bak loshalen van motor (makkelijk, maar pas op, de bak weegt best veel natuurlijk, daarom de bovenste bouten als laatste, dan kunnen de onderste bij “doorhangen” niet afbreken, bak ondersteunen, wat ik met een pallet deed met pompwagen) laten zakken, en je kunt overal makkelijk bij. Het lijkt een hele klus als je eraan begint (ik had het nog nooit gedaan, en had geen hulp met enige autokennis), maar als het klaar is ben je ongelooflijk trots op jezelf.

    Het was wel zo dat mijn dwarsbalk van het chassis gebout zat en niet gelast, dat scheelt een stuk. ER zijn modellen waarbij deze gelast zit en wordt het een stuk lastiger. Uiteraard kun je voor het geamk de uitlaat verwijderen.

  • Dimitri

    Gave naam heb je trouwens.

  • johan

    Ik weet ook niet precies waar het over gaat maar ik vermoed dat je de koppelingsplaat en drukgroep wilt vervangen.

    In geval van een series (de defenderversie is reeds door dimitri besproken) kun je twee gevallen hebben: of het chassis onder de versnellingsbak is glast of demontabel. Als het demontabel is kun je overwegen de versnellingsbak onderlangs weg te halen maar dat is ook niet echt gemakkelijk. Wat zeker werkt is bovenlangs (moet soweiso als de balk gelast is): haal alle binnewerk eruit (dus: voetplaten voor, tunnelbedekking over versnellingsbak en de zitbak) zodat de versnellingsbak kaar voor je ligt. Vervolgens de aandrijfassen bij de vernsellingsbak losmaken (=4 boutjes bij beide assen) en het stangetje van de handrem bij de versnellingsbak losmaken. Daarna de moeren van de steunen links en rechts eraf en de tig moeren van het bellhouse (die toer waarmee de bak aan demoter zit) losmaken. Daarna met twee man fiks peuren om de hele vernsellingsbak naar achteren te plaatsen. Dan ligt het koppelingsverhaal voro je open….. niet echt moeilijk wel vervelend en deprimerend…

    veel suces, Johan