2.5 NA diesel koelprobleem

• Oscar Kraan

Hallo,

Ik heb een 109 serie III, met eigen opbouw, ambulance-idee naar eigen ontwerp, geheel gestript en opnieuw opgebouwd, totaal gewicht 2200 kg.

2.5 liter NA diesel blok gekocht in Engeland compleet gereviseerd, radiator splinternieuw, waterpomp werkt perfect, met of zonder thermostaat zelfde probleem: en dat is reeds na 2 km rijden over de weg staat de watertemperatuur op 100 graden, bij 70 km per uur !

Wie kan me hierbij helpen?

groeten

Oscar

• Louis

Oscar

Heb je een hogere druk op je koelsysteem dan normaal?

Knijp eens in de radiatorslang is die hard dan, zou het een lekke koppakking kunnen zijn. Je hebt dan n.l. een slechte doorstroming van je koelwater.

suk6

Louis

• henk kruims

Oscar,

Als de waterpomp goed is, en je hebt de thermostaat gecontroleerd dan zou je de watertemp met een thermometer eens echt moeten gaan meten.

Waarschijnlijk is dat niet verontrustend en moet je het zoeken in het plaatsen van een voorschakelweerstand tussen het dashboard metertje en de sensor.

Een kennis van mij ook met een ZiekenTansportWagen heeft het zelfde probleem gehad, en het op deze manier opgelost.

Dus ga niet alleen af op jouw metertje in de auto.

• Louis

Oscar,

Jouw probleem zit denk ik in de aanpassing van de temperatuursensor en de -meter, als de temperatuur van het water beneden het kookpunt blijft en dus niet kookt, geeft de meter dus verkeert aan.

Met een juiste weerstand is dit aan te passen;

Pannetje water op het fornuis tot het kookpunt brengen en met een variabele weerstand (in serie) de uitslag van de meter op honderd granden brengen. De waarde van de variabele weerstand met een multimeter opmeten en deze vervangen door een vaste weerstand die je achter het dashboard kan monteren.

Zo zou dit probleem volgens mij op te lossen zijn.

Grtz Louis