Civiel VS Ex-leger

  • The Dude

    Wie kan mij de grote verschillen, voor en nadelen van civiel en ex-leger vertellen?

    Zit er ook prijsverschil in de onderdelen?

    Met vriendelijke groet,

    Martijn

  • Chris

    Grootste verschil is dat ex-leger bijna altijd een 24-volt systeem heeft, en tig lagen verf. Prijsverschillen vallen mee, al het legerspul is in overvloed beschikbaar. In het leger wordt natuurlijk niet zo voorzichtig met het materiaal omgegaan als prive, maar aan de andere kant: op onderhoud wordt nooit bespaard, en dat is bij burger wel eens anders.

    Een ex-leger kan wat dure extra's hebben, mijn 110 heeft bijv. een standkachel, maar mist de ventilatieklepjes onder de ramen.

    Chris

  • The Dude

    Hoi Chris,

    Bedankt voor je reactie.

    Kan je me misschien ook vertellen hoe het zit met het gebruik van sleutels, zijn het engelse maten? Want iemand vertelde me dat het leger alles naar metrisch heeft vervangen, weet jij of iemand anders daar meer van?

  • Chris

    Bij de Series Land Rovers (tot ong 1984) is nog veel in engelse maten, maar met 3 doppen red je het wel. De jongere LaRo's (zo ook de mijne) hebben bijna alles metrisch. De motor is nog steeds dezelfde, daar zit dus wel eens wat engels aan. verder maakt het leger wel een beetje een mix, zo is de linker achterremtrommel nog van een series (en heb je een hele rare draadbout nodig om hem los te krijgen) terwijl dat bij de rechter gewoon met een M8 bout kan.

    nog meer weten?