Ik heb een vraagje? Op mijn discovery uit 1993 zit een lier, deze is nu aangesloten op de bestaande accu. Is het raadzaam om deze aan te sluiten op een tweede accu en zo ja hoe?
Alvast bedankt voor de reacties.
Michiel
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag die er op lijkt. Ik ga zeker een tweede accu monteren alleen mijn vraag is welke? Ik weet dat de optima een goede is alleen vragen daar ze een goede prijs voor. Weet iemand een goede vervanger voor een redelijker prijs en welke capaciteit moet deze hebben.
Michiel, ik zou er een tweede in zetten, omdat als je flink aan het lieren bent en je motor slaat af kan je accu niet genoeg kracht meer hebben om hem opnieuw te starten Heb geen schema voor je, wel staat er op de site van de LRCH bij techniek een schema voor split batterie systeem.
Groetjes Jan
Collega's,
Ik bezit een defender met een lier en heb ervaring met een batterij gelijkaardig aan een optima batterij. Ikheb ze in hier in Belgie gekocht voor zo'n 150 euro's en dat vond ik betaalbaar. De naam van de batterij : Maxima en dit is geen grap, ik zou het Nederlandse Koningshuis geen oneer willen aandoen !!
Ze ziet er gelijkaardig uit als een optima batterij qua vorm en werkt perfect. Als je met een gewone batterij winched, kan je maximaal 5 minuten goed werken, daarna zakt deze batterij volledig weg. Een gewone batterij kan een enorm piekvermogen leveren maar slechts voor beperkte tijd ! Ik vermoed bij 2 batterijen dat deze tijd verdubbeld wordt ?? Maar is het wel veilig om twee batterijen te installeren ??
Mijn ervaring met deze Maxima batterij is geweldig, 15 minuten aan 1 stuk lieren is no problem, je moet enkel de temperatuur van de electromotor in de gaten houden.
Ooit drie uur vast gezeten, van boom naar boom winchen en de batterij hield stand.
Heb je meer info nodig mail dan gerust…
Erik
jan schreef:
>
> Hoi allemaal,
>
> Ik heb een vraag die er op lijkt. Ik ga zeker een tweede accu
> monteren alleen mijn vraag is welke? Ik weet dat de optima
> een goede is alleen vragen daar ze een goede prijs voor. Weet
> iemand een goede vervanger voor een redelijker prijs en welke
> capaciteit moet deze hebben.
>
> Michiel, ik zou er een tweede in zetten, omdat als je flink
> aan het lieren bent en je motor slaat af kan je accu niet
> genoeg kracht meer hebben om hem opnieuw te starten Heb geen
> schema voor je, wel staat er op de site van de LRCH bij
> techniek een schema voor split batterie systeem.
>
> Groetjes Jan
Op zich is er niets mis met een tweede accu, mits je een relais plaatst! (Schema staat inderdaad op LRCH-pagina meen ik.) Dit relais zorgt ervoor dat de accu's “aan elkaar geknoopt” worden op het moment dat de motor draait. Op deze wijze worden ze allebei opgeladen, omdat de dynamo bij draaiende motor de hoogste spanning levert. Zonder relais gaan bij stilstaande motor de accu's elkaar beïnvloeden en (uiteindelijk) kapotladen!!!
Vergeet ook aub niet voldoende zekeringen te plaatsen, bij voorkeur niet verder dan 30 cm verwijderd van de pluspool van iedere accu. Zo voorkom je dat je voertuig afbrandt bij eventuele kortsluiting.
Succes,
Peter
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?