Let op! Brand! bij start

  • Louis

    Zojuist deed ik de serieuse ontdekking dat het voorgloeilampje (cold start) op het intrumentenpaneel van de Serie III, door de nogal knullige constructie, heel eenvoudig sluiting kan maken met de massa.

    Let op!: dit lampje is niet gezekerd, en kan de hele draadboom doen smelten of je LR in rook doen opgaan.

    Zeker daarom dit lampje met een losse (zwevende) zekering achter het instrumentenpaneel.

    Mijn Laro is nog net niet in rook opgegaan maar wel de draadboom.

    Groeten Louis

  • Yuri

    eigenlijk moet je een zekering plaatsen in beide draden naar je signaal lampje bij de serie-weerstand op je schutbord. dit komt omdat op beide leidingen spanning staat die alleen met de grote 50A zekering onder de motorkap gzekerd is. bij 50A brand een kabelboompje prima !!!

    het is een beetje moeilijk uit te leggen in tekst maar als je het schema bekijkt wordt het snel duidelijk.

    groeten, Yuri

    p.s. kijk ook eens naar je aardpunt bij je aard schakelaar. bij mij was die al weg gefikt / gesleten tot 1mm (normaal een lint van 30mm breed!)

    ook was het boutje naar het chassis helemaal los en verroest.

    het is een wonder dat ik nog heb kunnen gloeien en starten.

  • Louis

    Yuri,

    Je hebt helemaal gelijk beide draden zekeren bij de bron (de serie-voorschakelweerstand) is natuurlijk beter. Een aparte dubbele zekeringhouder op het schurbord onder de motorkap is dan tevens beter toegankelijk dan achter het instrumentenpaneel.

    Morgen zal ik het op deze manier maken.

    Gr. LouisYuri schreef:

    >

    > eigenlijk moet je een zekering plaatsen in beide draden naar

    > je signaal lampje bij de serie-weerstand op je schutbord. dit

    > komt omdat op beide leidingen spanning staat die alleen met

    > de grote 50A zekering onder de motorkap gzekerd is. bij 50A

    > brand een kabelboompje prima !!!

    >

    > het is een beetje moeilijk uit te leggen in tekst maar als je

    > het schema bekijkt wordt het snel duidelijk.

    >

    >

    > groeten, Yuri

    >

    > p.s. kijk ook eens naar je aardpunt bij je aard schakelaar.

    > bij mij was die al weg gefikt / gesleten tot 1mm (normaal een

    > lint van 30mm breed!)

    > ook was het boutje naar het chassis helemaal los en verroest.

    > het is een wonder dat ik nog heb kunnen gloeien en starten.

  • andre

    hoe sterk is de zekering die je hebt geplaatst