Op de LRCH-tip na tot nu toe niet echt veel bruikbaars gelezen. Misschien kan ik je iets verder op weg helpen. Ikzelf rij een Land Rover 110 Hard Top (lange versie, dichte achterkant, Defender model) uit 1986 en heb deze afgelopen jaar volledig zelf herbouwd. Handig om de zwakke plekken te leren kennen.
Het belangrijkste waar je voor jezelf uit moet komen is wel type en model je wilt.(Wat ga je met de auto doen?)
Ik denk uit je “verliefdheid” op te merken dat je voor het model Defender gaat en niet de zakenauto's (Discovery, Range-Rover, Freelander)
De Defender heeft zo zijn eigen zwakheden en het is zaak dat daar op let bij de aanschaf. Dealers willen nu eenmaal verkopen, slechte auto of niet.
Mocht je voor het Defender model gaan dan zijn er de volgende plekken waar je zekerop moet letten:
Roestvorming:
- Het schot tussen de motor en waar aan de binnenzijde het dashboard aanzit wil op een aantal plaatsen roesten. Te weten de schuine voetplaatsen onder de vloerbedekking (indien aanwezig) Deze fungeren eigenlijk als de spatschermen van de auto, vandaar ook de roest.
- Onder het voorraam zitten links en rechts twee scharnieren (grote) Onder deze scharnieren wil het snel roesten, daar deze niet goed afgedicht zijn.
- De ‘bumper’ aan de achterzijde van de auto. Hier hoopt zich vaak modder en water op dat niet opdroogt. Met een schroeven draaier tegen aan drukken dus.
- Het chassis is van staal en indien niet op tijd behandeld snel geroest. Let op dat dit overal “hard” is (vrij van doorrotten).
- Aluminium roest niet, maar corrodeert wel. De onderzijde van de deuren is aan de binnenzijde verbonden met staal. Dit staal gaat roesten en geeft een corroderende werking op de aluminium deuren. Het aluminium lost eigenlijk op, wordt poederig. Deuren zijn duur dus proberen te voorkomen.
Algemeen:
- Defender zijn werkpaarden, bekleding is daardoor snel versleten.
- Technisch ( lampen e.d.) alles uitproberen als je proefrijdt.
- De Defender “staat” als het ware op rubber (niet de banden). Alles wat het chassis verbindt met bewegende delen van de auto, zoals de dikke stangen naar de achteras van de auto, het grote A vormige deel onder de auto van het chassis naar de achteras e.d. worden met behulp van rubberen bussen met elkaar verbonden. Dit rubber droogt na zekere tijd op, hierdoor komt er speling in het een en ander en is het nemen van een bocht meer een dweil die je rijdt dan een auto die de bocht om gaat. Laten controleren door de ANWB bijvoorbeeld.
Motorisch en versnellingsbak
- Er zijn een aantal motoren voor de Defender in de tussentijd geweest.
Wil je een diesel of benzine? Probeer een goed lopende V8 te pakken te krijgen als je voor benzine gaat. Als je voor de diesel gaat moet je de 200Tdi nemen.
Geen 2.25 of 2,5 diesel. Deze zijn op zich wel goed, maar traag en dus langzaam.
De 2,5Td heeft diverse problemen omdat dit een “opgeblazen” 2,25 motor is. Als je van snel rijden houdt moet je de 2,5TD niet nemen, het motorblok kan hiervan scheuren. De 200Tdi wordt ookwel omschreven als Bomb Proof, doch let hierbij op dat je een motor neemt waarbij de distributieriem is vervangen. De 300Tdi en TD5 zijn te nieuw en erg prijzig.
De versnellingsbak van de 200Tdi is niet de allersterkste, maar met normaal gebruik geen probleem. Als je proefrijdt let erop dat de versnelling soepel van 1 naar 2 naar 3, 4 en 5 gaat. Belangrijk is de achteruit. Schiet deze “eruit” dan is dit het begin van slijtage, oppassen dus. Dit geldt ook als de 1 naar 2 of de 4 naar 3 moeilijk gaat. Als je rijdt in de 3e of 4e versnelling laat dan het gas abrupt los. Kloenkt er dan iets van onder de auto dan is er teveel spelling op de aandrijving onstaan (slijtage). Het zal dan nodig zijn een en ander te gaan vervangen.
Er rijden veel Land Rovers rond, sterker nog ca. 75% van de vanaf 1948 geproduceerde Land Rovers rijdt nog steeds rond. Na het bovenstaande gelezen te hebben zul je je afvragen of het uberhaupt een goede koop is. Zeker, een Land Rover blijft zijn waarde houden. Vrijwel alle onderdelen zijn nog steeds te koop, en met een auto die gebouwd is als LEGO of Meccano eenvoudig te onderhouden.
De opmerking “koop maar vast een overall” klopt, tenzij je alles wilt uitbesteden.
Voor verzekeringen moet je Wiggers groep in Baarn eens proberen.
Ik zou gaan voor een grijs kenteken als dit kan (gezinssamenstelling?). Ook gezien de wegenbelasting. Een Land Rover weegt al gauw 1800kg.
Succes, en veel plezier in de toekomst.
Gert