Vraag over stuurdemper

• Peet

Hallo iedereen,

Als ik met een bepaalde snelheid over een dwarsrichel in de weg rijd begint mijn stuur heel snel van links naar rechts te slaan.

Heel beangstigend op een smalle tweebaansweg.

Is dit op te lossen door een stuurdemper te monteren?

vr.gr.Peet.

p.s.

Er zitten 7.5x16 banden onder.

Ik geloof dat dit de goede maat is,of niet?

• Aad

Ja zet er maar een stuurdemper onder.

Ik heb dezelfde ervaring.

Alleen gaat het sturen wat zwaarder

• Yuri

ja, in het terrein is het ook net wat veiliger (voor je handen) heb ik begrepen.

ik wil het zelf ook gaan doen.

Yuri

• Edwin

Hoi,

Ik had (heb) precies hetzelfde probleem, inderdaad een beangstigende ervaring.

Je banden-maat is in principe prima, ik heb me eens laten vertellen dat dit heftig schudden/trillen per soort band kan verschillen.

Zelf had ik er het eerste jaar geen last van totdat ik een keer ging rijden met een ongebalanceerd wiel en spontaan in de berm belande…….het verhaal gaat dat wanneer zich dit eenmaal voor heeft gedaan, de kans groter is dat het nogmaals zal optreden (..??..).

Het monteren van een stuurdemper heeft bij mij een beetje geholpen, sindsdien is het nog maar 1 keer voorgekomen maar dit keer was het minder heftig en makkelijker te corrigeren.

Succes,

Edwin.

• phil

zelfde probleem sinds stuurdemper ca 5jr geleden aangebracht nooit meer voorgekomen; zo'n stuurdemper wil je dus hebben

• Yuri

In de berm? is het zo erg?

Dan moet ik maar eens SNEL op zoek naar zo'n demper.

over bandenmaat gesproken…

ik heb een ex-leger 109 gekocht. ik neem aan dat de snelheidsmeter dan klopt met de kleine defensie wielen zoals ze ooit geleverd zijn.

hoe groot is de afwijking als er weer 7,5x16 onder zit?

en is zo'n snelheidsmeter een beetje makkelijk opnieuw te calibreren?

• Peter

Eensgezind allemaal ,

Ik had er ook last van.

Heb bij Budget-Parts in Gouda even een steuntje gehaald voor op de chassis balk en bij Ron Bolleboom een schokbreker.

Het oog op de stuurstang was al aanwezig.

10 minutenwerk en her werkt perfect vooral dat schudden is weg.

En in het terrein kan het stuur niet uit je handen schieten.

Doen dus.

Groetjes Peter

• Edwin

Hoi,

Je snelheidsmeter zal inderdaad wat afwijken.

De versnellingsbakken zijn door het leger ooit eens afgestemd op het gebruik van een afwijkende,kleinere, maat banden (typische leger-aanpak) wat dit precies betekent voor de juistheid van de snelheidsmeter weet ik niet.

Ervaring heeft me geleerd dat bij mij de afwijking ongeveer 5 km is.

M.a.w. je rijdt in werkelijheid 5 km harder dan de snelheidsmeter al wiebelend aangeeft….

Maar ja, met topsnelheden van zo'n 80 km/h is deze afwijking niet echt storend, als je flink je best doet kan je hooguit binnen de bebouwde kom nog eens geflitst worden !!

Het calibreren van de snelheidsmeter heb ik dus nooit geprobeerd.

Groet,

Edwin.

• Ad

Wil je nog wat meer details hierover weten dan beveel ik je het groene boekje ‘De Landrover in het Nederlandse leger’ aan van ene De Roo (als ik het goed heb). Staan voor (aspirant) bezitters van een militaire Laro interessante dingen in.Verkrijgbaar bij de boekhandel.

• Jan Dirk

Hallo allemaal:

Heen en weer wiebelende wielen komt inderdaad soms voor bij onze geliefde Land-Rovers. Het symptoom bestrijden (stuurdemper) is een optie, maar het is beter om het anders op te lossen..

In de chromen bollen zitten een aantal onderdelen en na verloop van tijd komt er hier en daar wat meer speling op. Het gevolg is zwiebelende wielen en dit kan inderdaad heel erg en gevaarlijk worden.

Bij de legeruitvoering is het verschijnsel erger. Dit komt waarschijnlijk omdat deze iets hoger zijn.

Wat je moet doen is het volgende:

Aan de bovenzijde zit een blokje met vier bouten. Maak deze los en haal het blokje met de pen eruit. Maak de stangen los. Onder het blokje zitten een aantal shims (dunne plaatjes in verschillende diktes). Verwijder het dunste plaatje. Meet met een unster (veer met schaalverdeling) de kracht die nodig is om de boel te verdraaien.

Voor de militaire uitvoering moet de weerstand 8-10 kg bedragen. Voor de civiele uitvoering 3,5 - 4,5 kg.

Net zolang met de shims wisselen totdat de weerstand klopt.

Met gebalanceerde wielen is het probleem dan verholpen.

Haal je de vereiste weerstand niet meer, dan moet er meer worden vervangen.

Een stuurdemper is eigenlijk alleen nuttig in het terrein om al te harde of onverwachte klappen op te vangen zodat het stuur niet uit je handen schiet en met minder kans op blessures.

Dat een stuurdemper ook helpt tegen het zwiebelen is waar maar niet de eigenlijke functie van de demper.

Jan Dirk