BANDEN

• Tino Breedveld

Ik bezit een Discoverij bouwjaar 1996,het voor mij een buitengewone auto,die ik met veel plezier in mijn VUT tijd gebruik.De vraag is het volgende ik krijg van mijn vriend aangeboden vijf banden met velg van een Nissan-Kingcab.Het enigste wat ik weet zijn de volgende gegevens 31x10.50 R 15LT 109-M + S Kan iemand mij vertellen welke velgen maat ik moet zoeken,moet dat lichtmetaal zijn of kan dat ook staal zijn.Dit heeft temaken met het kosten plaatje.Bijvoorbaad dank voor jullie adviezen

• Jan Dirk

Uit documentatie van Pirelli haal ik hetvolgende:

Toegestane velgmaat:

31x10.50R15 7 - 7.5 - 8 - 8.5 - 9

Voorkeurmaat 8.5

Het materiaal maakt volgens mij niet uit.

Jan Dirk

• Tino Breedveld

Jan-Dirk ,Bedanktvoor je antwoord ,alleen blijft mijn vraag over en dat is de onwetendheid,Wat ik begrijp is de velgmaat ven een disco J7 is er dan eigenlijk wel een velg tevinden voor deze banden maat?

• Jan Dirk

Wat nou precies je probleem is begrijp ik niet, maar hier wat meer informatie:

31x10.50 R 15LT 109-M + S

Dit wil zeggen:

31 is de hoogte van de band in inches (1 inch = 2,54 cm)

10.50 is de breedte in inches (wel erg breed dus, dit is een z.g. ballonband)

R wil zeggen Radiaal (heeft te maken met de constructie van de band)

15 slaat op de velgdiameter in inches

LT wil zeggen Light Truck, d.w.z. minimaal zes-koords en dus geschikt voor het zwaardere werk

109 heeft met belasting/snelheid te maken, maar ik weet niet meer precies wat (mijn Land-Rover gaat niet zo hard)

M+S staat voor Mud en Snow; het soort profiel van de band.

Je velg moet dus een diameter hebben van 15 inch

De breedte kan variëren van 7 tot 9 inch met een voorkeur voor 8.5 inch.

Een velg met een maat van 7x15 kan dus.

Ieder zijn smaak maar ik vind dit wel erg forse banden voor een Disco.

Jan Dirk