109 kopen??? advies gevraagd

• Yuri

Ik overweeg een 109 te kopen, liefst een hard top ivm inbraak en comfort.

Natuurlijk wil ik er een beetje mee in de modder spelen maar ik wil hem ook voor dagelijks vervoer gebruiken. (ca 35km per dag)

Is dit te doen met een 109?. slijtage/brandstof verbuik.

Helaas heb ik (nog) geen garagebox / loods dus voorlopig moet het sleutelen op straat. Mocht iemand iets weten in de buurt van Boxtel…

Wat zijn nou echt zwakke plekken van een 109 waar ik op moet letten? chassis balken, lagers, ed?

Hoe kom ik er achter of zo'n 2,25 Diesel motor op 3 of 5 punten gelager is? is dat van buiten te zien?

Wie heeft ervaring met laro's voor dagelijks gebruik.

alvast bedankt,

Yuri

• rob

na veel korte ritjes begint die van mij steeds slechter te lopen, moet ik er weer even mee gaan toeren en dan loopt ie weer perfect, heb een keer 6000 Km gereden, heeft nooit meer zo goed gelopen als de paar 100 km erna! kostte me wel wat geld met zo, n 1liter op de 5 Km. verder merk ik weinig van slijtage door veelvuldig gebruik.

Je kan het best eronder gaan liggen om het hele chassis te checken, er zitten kleine gaatjes in(op de laagste plekken) om condens in chassis kwijt te raken maar die zitten vaak verstopt, zeker bij ex-army want die teren de hele onderkant. maar als die dus verstopt zitten rot alles weg zeker achter-onder en rond de tank(s).

• Yuri

OK Rob,

Lange ritten vind'ie dus fijn. kan ik me wel wat bij voorstellen.

Ik ben vooral bang voor de slijtage. Bij zo'n zware 4X4 draaien er heel wat tandwielen ook al doen ze niets (bv vooras + dif in 2X4 mode). en een setje niewe banden is ook niet echt goedkoop.

Als ik maar niet elk jaar allerlei lagers en assen moet gaan vervangen.

is het waar dat bij ex army spul er bij 50000km een nieuwe / gereviseerde motor in gaat? hoe zit het dan met de rest van het draaiende spul? ik kijk op dit moment nl naar een 109 met 97000km op de teller.

Yuri

• Yuri

maar rijdt die van jou 1:5 Diesel??? is dacht dat ze 1:10 haalde…

• rob

als je vrijloopnaven erop zet ben je af van het probleem van slijtage aan de voorste aandrijfas.

het enige wat ik de afgelopen 5 jaar heb moeten laten vernieuwen waren de synchromesh ringen in de versnellingsbak.

en sorry je hebt gelijk 1op5 benzine, maar 1op10diesel lijkt me positief, misschien weet iemand anders je daar wat meer over te vertellen.

gr rob

• Aad

Gewoon normaal rijden met een 109 (tussen de 80 en 90 km/u) niet te veel het terrein in en hij houdt het lang vol.

Die ik gehad heb reed 1:10 met een roofrack van heb ik jou daar en heeft me nooit laten staan.

Ze zijn een beetje underpowered maar alles went.

• Yuri

Dag Aad,

ik was eigenlijk wel van plan eens de modder in te gaan maar ik neem aan dat het ook een beetje van je rijgedrag afhangt hoeveel brokken je maakt. goed schoonmaken na zo'n ritje is ook zeer belangerijk heb ik begrepen. (speciaal ook remtrommels)

dat je een beetje underpowered zijn heb ik ook gehoord. als je grote 7,5X16 wielen hebt is een overdrive niet echt nodig. sterker nog, hij trekt het bijna niet eens.

ik vraag me af of vrijloopnaven echt veel verschil maken in brandstof verbuik. heb jij daar ervaring mee?

als je grotere / kleinere wielen monteerd klopt je snelheidsmeter niet meer. is zo'n ding makkelijk te bij te regelen / ijken?