blauwe rook

  • geert

    Na het starten met koude motor rookt mijn Lightweight diesel nogal. Het is blauwe rook, niet zoveel dat je de weg niet meer ziet maar ik vind het voor de achter mij rijdenden toch niet leuk. Na een paar minuten is het over. De motor start goed, over olie verbruik kan ik nog niets zeggen want ik heb de auto pas een paar weken.

    Kan iemand mij vertellen of dit normaal is of is er iets aan de hand wat verholpen moet worden?

    met dank voor de moeite, Geert,

  • Han Lubbe

    Mijn lightweight rook ook blauw kort na de start, volgens de Firma van Dam waar ik hem vandaan heb is dat vrij normaal. Het kan liggen aan versleten afdichtingen van de kleppen. Eeen ander oorzaak is de onderdruk die wordt opgebouwd door de vacuumklep va de rembekrachtiging (een diesel moet eigenlijk zo veel mogelijk lucht krijgen maar de Nederlandse leger leightweight heeft hier een soort smoorklep.

    Ik zou me niet te veel zorgen maken als alles verder goed werkt en het na een paar minuten over is.

  • Rob

    bij te weinig lucht is de rook zwart, niet blauw. wordt er teveel roet gevormd door de onvolledige verbranding. blauwe rook duid altijd op olieverbruik. kan via de klephoedjes komen die verouderd zijn en wat soepeler worden bij het opwarmen van de motor. vervangen kost je een koppakking, kun je meteen de kleppen even opzuiveren met rodeer pasta. als je de vacuum niet van het spruitstuk wilt ontrekken kun je er een aparte vacuumpomp op plaatsen. op de oude indenor kwam deze veelvuldig voor (lees, peugeot, renault) met wat handigheid kun je die erbij monteren.

    rob