ombouw RHD naar LHD

  • Ad

    Wie heeft ervaring met ombouw van rechts naar links stuur en kan me vertellen welke onderdelen weer gebruikt kunnen worden en welke hiervoor aangeschaft moeten worden. Waar moet speciaal op gelet worden. Serie II/IIa levert qua elektra minder problemen op dan bij de III? (vervangen dashboard en verleggen/vernieuwen kabelboom?) Is hierover ergens al eens iets geschreven? Wie zet me op het goede spoor? Moet de ombouw gemeld worden bij de RDW vóór de keuring of, als de wagen reeds op kenteken staat nadien? Hoe hoog liggen ong. de invoerrechten vanuit GB?

  • Ryan

    Beste Ad,

    Momenteel ben ik met een restauratie bezig van een 109 Safari Station IIA en heb daarom enig inzicht in wat je kan verwachten…

    - Houdt er rekenig mee dat het hulpstuurhuis ook omgezet moet worden en dat het chassis daar wel op aangepast is of moet gaan worden.

    - Er een LHD hulp steun nodig is waaraan het stuurhuis is bevestigd.

    - De onderste “kingpin”-armen zullen omgewisseld moeten worden.

    - Bij een SIII er een ander dashboard in moet en je nog wat “irritante” problemen kan tegen komen zoals stuursloten, electra, snelheidmeterkabels, verwarmingsschakelaars

    - Het stuurhuis geheel gedemonteerd dient te worden om het LHD weer op te bouwen

    - Naast het stuurhuis ook de rem- en koppelingspedalen moet gaan omzetten, dit is in princiepe zo gedaan maar er zullen wel nieuwe leidingen gelegd moet gaan worden.

    - Een nieuw portierslot moet aanschaffen (of anders iedere keer aan de andere kant instappen… haha)

    ….. en dat was het wel zo'n beetje geloof ik ….

    In ieder geval zal het ombouwen van een SII/SIIA beslist gemakkelijk zijn aangezien het dashboard centraal gesitueerd zit (en blijft..)

    Mocht je nog specifieke vragen hebben, mag je altijd ff mailen…

    p.s. mocht je toch in Engeland zijn, zou je dan een achterbank/stoelen (2e rij) voor me willlen meenemen?

    Groeten,

    Ryan de Wit

  • Ad

    Ryan, Bedankt voor je snelle reactie. Hier heb ik al wat aan. Andere reacties zijn uiteraard steeds welkom.

    Als ik naar Engeland ga zal ik even kontakt opnemen. Dit kan nog wel effe duren want ik moet eerst mijn Citroën DS nog verkopen om aan centjes te komen. Dus als er nog iemand belang bij heeft?

    Ad.