Vincent,
Sleutelen aan een diesel is echt veel eenvoudiger en je hebt veel minder problemen. Of het goedkoper is kan ik moeilijker beoordelen. Je hebt veel minder onderhoud, maar als er wat moet gebeuren is dit wel veel duurder.
Wat moet je aan een diesel zoal doen:
- Verstuivers vervangen (hangt ervan af maar ca. 100.000 km)
- Gloeispiralen vervangen (idem, misschien iets vaker als je vaak korte stukken rijdt en moet voorgloeien)
- Brandstof-injectiepomp reviseren (kan 200.000 km mee)
- Membraam van de brandstof-opvoerpomp vervangen (100.000 km)
Echt duur zijn de verstuivers en de brandstof-injectiepomp, maar zo vaak hoeft dit nu ook weer niet te gebeuren.
Verstuivers en spiralen vervangen is niet ingewikkelder dan bougies vervangen. De injectiepomp zit vast met drie moeren en het dekseltje van de opvoerpomp met ca. 6 boutjes. Kortom het is dus stukken simpeler dan carburateurs, bougies, puntjes, bobine, vochtproblemen zowel 's-winters als in het terrein/water rijden.
Te weinig power? Een Land-Rover is gemaakt om in het terrein te rijden. Van belang is dan het koppel en dit is onder niet al te absurde omstandigheden voldoende; grip is meestal een groter probleem. De diesel is iets soepeler/makkelijker in het terrein dan de benzine. Ook het max. koppel ligt bij een iets lager toerental.
Voor gebruik op de (snel)weg heb je pk's nodig. (Ja ik reken nog met originele eenheden). Daarin blinkt de 2,25 LR motor, zowel benzine als diesel) niet uit. De benzine heeft iets meer pk's en rijdt dus iets harder. Bij een diesel houdt het echter bij 100 km echt op (horen en zien ook). Maar een benzine gaat niet veel harder.
In de bergen is het een regelrechte ramp. Je komt gegarandeerd wel boven, maar niet zo vlug. Voordeel: de file is altijd achter je.
Jan Dirk