Grijs kenteken....

  • DUONRA

    Mijn landrover 109 staat als Pickup op grijs kenteken.

    Weet iemand of je na ombouw met een hardtop met zijwanden ZONDER ramen of dat een schot achter de voorbank verplicht is, of tot op welke hoogtemaat dit schot moet zijn? Dit om het grijs kenteken ter behouden uiteraard.

    De RDW kon het me niet vertellen………

    groetjes,

    DUONRA

  • Adriaan

    Ja, een schot is altijd verplicht. Bij een minimale afmeting van de laadruimte (bekende box) van 125x20x125 (lxbxh in cm) moet het tussenschot minimaal 30 cm hoog zijn. De meest Land Rovers zijn hiervoor te laag en hebben een dakverhoging.

    Bij een minimale afmeting van de laadruimte (bekende box) van 125x20x98 (lxbxh in cm) moet het tussenschot geheel de laadruimte afsluiten. Je hoeft dan het dak niet te verhogen. Je mag hierin wel een ruitje maken. Het ruitje hiervoor heb ik toevallig liggen, compleet met rubber.

  • DUONRA

    Bedankt voor je snelle reaktie.

    Ik neem aan dat je tussen het schot en de hardtop wel een een spleet van 1 tot 2 cm mag hebben (tbv de ventilatie).

    Een vastgemonteerd houten schot bijv.?

    Mag het raampje ook een schuivend deeltje hebben zoals bij de pickup?

    Laten we in ieder geval maar eens kijken om met elkaar wat gegevens uit te wisselen om evt je raampje over te nemen.

    De hardtop blijft overigens “afneembaar” (staat met vleugelmoeren vast….)

    Groet,

    DUONRA

  • Marc

    Zeker weten doe ik dit niet, maar laatst zei een dealer tegen mij dat het raam in je schot niet mag scharnieren of op andere wijze (anders dan losschroeven) open mag kunnen. Een schuifraam zou dus niet zijn toegestaan.

  • DUONRA

    Dan maar vast monteren…..

    En die spleet van ca 1 tot 2 cm tussen hardtop en schot?

    Schot moet toch met beugeltjes en schroeven vastgezet worden.

    Groet,

    DUONRA

  • Paul

    Beste Marc

    Het schot mag van hout worden gemaakt. Er mag een ruit in die maximaal 100 cm breed is en maximaal 40 cm hoog. Dit raam moet vast gemonteerd zijn. In ieder geval zodanig dat het ruitje niet mag bewegen, dus geen schuifraam o.i.d.

    Het schot moet “onlosmakelijk” verbonden zijn met de wagen. Dus je moet speciaal daartoe bestemde kit gebruiken ( vindt de RWD) die uithardt.Dus een zogenaamde ventilatiesleuf is niet toegestaan. Ventilatieroosters wel.Het schot moet namenlijk zoveel mogelijk rondom vastzitten. Je kunt ook overwegen om in je hardtop een kleine verhoging te hobbyen die over ongeveer 100 cm lang en ongeveer 50 cm breed zo'n 7 cm hoog is. Op die manier organiseer je een fiscaal blok, waardoor alleen een schot van 30 cm achter je voorstoelen nodig is.

    succes!

    Paul.

  • Peter

    Als je op die wijze het achterschot monteerd als bij de laatste voldoe je aan alle eisen behalve de volgende:

    Op je kenteken staat gesloten of open inrichting.

    Gezien je het schot vast moet kitten en monteren is deze niet meer snel/eenvoudig afneembaar en mag het dus NIET. Daar de ombouw bij een open inrichting op een eenvoudige wijze gedemonteerd moet worden.

    Zelf rij ik in een 109 belastingvrij met op het kenteken gesloteninrichting.

    In de zomermaanden rij ik met een softtop en in de winter met een hardtop.

    Ik heb ook geinformeerd maar ik mag niet met een softtop rijden.

    Gezien ik belasting vrij rij en in de winter gekeurd moet worden doe ik het gewoon en heb er gewoon maling aan.

    Wil ik het volgens de regels doen dan moet ik iedere keer mijn auto om keuren voor een bedrag van 150 euro.

    Puur ambtenaarrij(naaierij) dus.

    Met dit verhaal heb ik je misschien niet kunnen helpen maar wie weet ga je er anders over denken.

    Groetjes Peter.

  • Marc

    Dan zou je het beter andersom kunnen doen, de auto laten keuren met Softtop (open auto) en bij de keuringen aanvoeren dat je een winterkap hebt gemonteerd.

    Hier schijnt jurisprudentie over te zijn, maar kan ook tot problemen leiden.

    Vrienden van mij hebben een 110 Hard Top, maar helaas heeft de RDW de auto bij de keuring op het kentekenbewijs gezet als open auto (hard top zat erop). Bij de laatste APK (ook de eerste) waren er keurmeesters die de keuring zelfs niet uit wilden voeren ondanks argumenten als het gebruik van een winterkap.

    Overigens is door een van deze keurmeesters mijn 110 afgekeurd op een aantal zaken waar de RDW bij de keuring (en de keurmeester van vorig jaar) geen enkel probleem mee had.