roken diesel

  • peter

    gegroet,

    Ik overweeg een 109 diesel aan te schaffen en heb derhalve

    proefgereden.

    tijdens acc zwarte rook, normaal rijden zeer lichte walm.

    als verklaring werd gegeven timing brandstofpomp.

    Iemand ervaring in vroeger/later zetten timing ten opzichte

    van meer/minder vermogen en uiteraard meer of minder

    roken ?

    bvd reactie Peter

  • fred

    als het een kwestie van het verzetten van de brandstofpomp was, dan was dat wel gedaan ! Het heeft enige invloed op trekkracht/topsnelheid maar is simpel uit te voeren.

    Als het de pomp is zal het eerder reviseren worden en dat is kostbaar (bijna net zo duur als een nieuwe).

    Het kan iets, relatief eenvoudigs zijn, zoals versleten/verkeerd afgestelde verstuivers. Dan heb je mazzel. Kun je goed laten doen bij Buchli-Harderwijk. Als het een legeruitvoering (zolas de mijne) is dan heb je ook goede kans dat de zuigers/cylinders wat ruimte tov van elkaar hebben. Dan ben je aan een motorrevisie toe. (euro 1000 - 1600)

    Enige voorzichtigheid voor je je geld uitgeeft kan daarom geen kwaad.

  • peter

    tanks fred,

    In mijn geval is het ook een ex armee.

    echter het zou gaan om gereviseerde motor, nieuwe brandstof pomp

    (verstuiver conditie (afpersdruk) weet ik nog niet), m.a.w. rij jij volledig rookloos

    onder alle omstandigheden ? Of zie ik misschien de zaak te somber in.

    Ten slotte praten we over een rijtuig met +/- 20 jaar ervaring.

    mvg,

    Peter

  • andreas

    Peter,

    Ik heb hetzelfde probleem met mijn lightweight diesel gehad.

    Als je het structureel wilt aanpakken moet je de volgende modificatie uitvoeren:

    - vacuumtank en klep verwijderen

    - aparte vacuum pomp, bijvoorbeeld uit een Peugeot diesel van de sloop, monteren

    - op de vacuum pomp je remsysteem aansluiten.

    Ik heb het bij Roel Baay in Schagen laten uitvoeren, kosten ca Euro 500,– incl. het afstellen en nakijken van de gehele motor.

    Bij mijn laro ben ik hiermee van extreem zwarte rook, naar nauwelijks zwarte rook gegeaan.

    Het werkt inderdaad alleen als je motor redelijk is.

    Met het alleen afstellen van de pomp lukt het in ieder geval niet om de zwarte rook eruit te krijgen.

    Voor alle zekerheid zou ik een auto kopen van voor 1980, dan heb je geen roettest bij de APK.

    Andreas

  • Fritsie

    Ook mijn '90 LR 110 geeft zwarte rook bij het accelereren, heeft 115 dkm gelopen (ook ex nl leger). Imparts in Arnhem zij dat je bij 100dkm wel een motorrevisie moest doen. De verkoper (part.) zij dat het waarschijnlijk de verstuivers waren. De motor geeft geen overdruk, maar spettert wel olie naar het luchtfilter. Ik probeer dat eerst in te dammen, en zal de verstuivers laten reviseren. Daarna eens kijken of hij nog steeds rookt.