Afrika!

  • Igor Dudevszky

    ja, je vermoeden is juist, weer zo'n naiëve avonturier die een jaar met een terreinwagen naar afrika wil..rond febr. 2003 moet het feest beginnen, dus ben ik hard aan het oriënteren, te beginnen met het zoeken van een geschikte auto..

    Geld is een beetje een probleem, ik zoek iets tussen de 4000 en 7500 euro. In principe ga ik alleen, wel stukjes samen met ander(en). Wie heeft er tips, adviezen voor laro's of andere terreinwagens (toyota landcruiser of zo kan ook), en adviezen i.h.a. zijn ook welkom!

    alvast bedankt, Igor

  • Berry Weijers

    Igor,

    Koop anders eerst eens het boek Sahara Overland (http://www.sahara-overland.com/) van Chris Scott. In dit boek beschrijft hij een aantal voertuigen die veel in Afrika voorkomen. Ik vind het boek sowieso een aanrader voor een ieder die buiten Europa op reis gaat.

    Met een Land Rover kan je heel ver komen mede doordat de techniek zo simpel is. Iedere smit in een dorp kan je weer op weg helpen. Dit zal ongetwijfeld ook voor andere merken/typen gelden maar voor weer andere merken/typen ben je op jezelf aangewezen.

    Lees anders eens de reisverhalen die op http://landrover.startpagina.nl staan. In al deze verhalen komen wel problemen naar boven die vrij simpel op te lossen zijn. Voor verhalen over andere merken kan je terecht op http://reisverhalen.startpagina.nl.

    Groeten,

    Berry Weijers

    beheerder

  • Igor Dudevszky

    yep, bedankt, ik heb je al teruggemaild. Tips/adviezen blijven welkom!

    igorrr

  • aart

    het hoeft helemaal niet zo'n nieuwe en dus dure auto te zijn. ikzelf ben met een landrover 110 van15 jaar oud naar kenia gereden en ben een aantal mensen in nog veel oudere wagens tegen gekomen. het gaat er vooral om heb je de tijd en zin om te knutselen. met een oudere landrover heb je ook nog het voordeel dat de meeste landrovers die er ooit in afrika zijn verkocht er nog steeds rondrijden ( naast vele maar vaak ook nieuwere land cruisers)en er is dus ontzettend veel knowhouw van die oude dingen daar. en dan nog alles kan gerepareerd worden dus hakunamatata(of zoiets).ga bij domeinen kijken of er nog oude landrovers van het leger verkocht worden daar komt de mijne ook vandaan. lees ook de sight van mike en angela die nu anderhalf jaar onderweg zijn met hun tweeentwintig jaar oude landrover ambulance en mail ze want als er iemand iets vanaf zou moeten weten…..

    nog een laatste tip laat je vooral niet afschrikken door de angsten van anderen en van jezelf maar ga gewoon het valt allemaal best mee.

  • aart

    oja het adres van de sight van mike en angela is deprobeurzen.nl/crossingafrika maar je kunt er ook komen via landroverpagina.nl onder het kopje crossing afrika

  • Igor Dudevszky

    Hoi Aart,

    bedankt voor je antwoord, met name je advies om je niet af te laten schrikken door angsten van mijzelf en anderen is een steun in de rug. Ik ben geen groentje (jaar door USA/Mexico en een jaar door Centraal- en Zuid-Amerika gereisd), maar met een wagen is toch anders, en als ik zie hoe proffesioneel verschillende mensen zich voorbereiden vraag ik me soms af of ik niet beter op de

    st. Pietersberg ‘biertje?’ kan roepen…

    inderdaad ga ik a.s. maandag en/of dinsdag weer eens kijken bij de domeinen, ze verkopen inderdaad weer 110's waar ik mogelijk een bod op ga doen…het probleem is wel dat ik geen tegenzin heb in knutselen, maar mijn technische kennis van wagens niet bijster groot is…Maar goed, met hulp van een bevriende dealer of zo kan misschien nog wel e.e.a. …zou ik zo'n domeinen -Laro voor zo'n 3000 euro expeditie-rijp kunnen maken denk je? (te beginnen met een hardtop maken van de softtop…)

    In elk geval nogmaals bedankt voor de tips, misschien weet je nog meer?. Mike en angela had ik al gemaild, maar nog niets van gehoord..

    Groet,

    Igorrrrrr

    aart schreef:

    >

    > het hoeft helemaal niet zo'n nieuwe en dus dure auto te zijn.

    > ikzelf ben met een landrover 110 van15 jaar oud naar kenia

    > gereden en ben een aantal mensen in nog veel oudere wagens

    > tegen gekomen. het gaat er vooral om heb je de tijd en zin om

    > te knutselen. met een oudere landrover heb je ook nog het

    > voordeel dat de meeste landrovers die er ooit in afrika zijn

    > verkocht er nog steeds rondrijden ( naast vele maar vaak ook

    > nieuwere land cruisers)en er is dus ontzettend veel knowhouw

    > van die oude dingen daar. en dan nog alles kan gerepareerd

    > worden dus hakunamatata(of zoiets).ga bij domeinen kijken of

    > er nog oude landrovers van het leger verkocht worden daar

    > komt de mijne ook vandaan. lees ook de sight van mike en

    > angela die nu anderhalf jaar onderweg zijn met hun

    > tweeentwintig jaar oude landrover ambulance en mail ze want

    > als er iemand iets vanaf zou moeten weten…..

    > nog een laatste tip laat je vooral niet afschrikken door de

    > angsten van anderen en van jezelf maar ga gewoon het valt

    > allemaal best mee.

  • aart

    beste igorrrrrr

    je kunt ook op zoek gaan naar een engelse radiowagen die zijn hardtop en veel zijn gewoon links gestuurd.wij hebben onze wagen voor een paar honderd (toen nog guldens expeditieklaar gemaakt. veel mee dan een ander kleurtje (omdat legergroen niet zo goed valt aan grenzen en juist heel goed bij bandieten en opstandelingen) en voor de rest wat jerrycans voor water en diesel en zandplaten van de dump met wat houten platen een bed gemaakt waar we onze spullen kwijt konden en rijden maar. iedereen die we tegenkwamen moest wel een beetje grinnikken als ze onze landloper zagen maar we kwamen op de zelfde plaatsen als zij en vaak met minder problemen als anderen. je moet allen niet met zo'n wagen te ver alleen de woestijn indwalen en een beetje op de routes blijven zodat er altijd iemand langskomt om je te helpen want dat gebeurd zeker.

  • igor dudevszky

    Hoi Aart, bedankt voor je mailtje. Ik heb je naar jouw e-mailadres gemaild, maar dat mislukte, ongeldig emailadres?

    Hierbij datzelfde mailtje:

    Ik heb inmiddels al een wagen gekocht, geen landrover maar een landcruiser. Ik heb begrepen dat daar iha minder aan te sleutelen valt, en dat ze wat betrouwbaarder zijn dan landrovers. en ik heb naar ik hoop een prima koop: 4500 euro voor een custom vx td 4.0! Weliswaar uit juli 188, maar toch, slechts 2.2 ton erop. Die radiowagen waar jullie mee reden was w.s. niet nieuwer, en ook ik ken inderdaad van die situaties waarbij wat wnkbrauwfronsend en gniffelend naar mij werd gekeken, maar ik ook precies daar kwam op mijn manier waar ik wilde komen.

    Nu nog de wagen klaar maken, cursus sleutelendoen als ik die kan vinden, w.s. een cursus terreinwagen rijden (of lijkt jou dat overbodig?). begreep ik nu dagoed dat je die zandplaten voor een bed gebruikte? Ik weet niet eens wat zandplaten zijn. En hoe lang zijn jullie toen gegaan, en waar? Met de autoverzekering vind ik het ook een hele klus, ik heb het bij de anwb verzekerd voor een jaar (750 euro voor alleen w.a.!) maar over een half jaar ga ik al weg en ze zeiden dat ie niet in afrika verzekerd zou zijn, klopt dat?! Dan hoef ik na een half jaar ook geen verzekering meer, als ie toch niet geldig is . maar daar doen ze ook weer moeilijk over, omdat ze zeggen dat ik de auto voor min. 1 jaar moet verzekeren vorrdat ik het stop kan zetten…hoe deden jullie dat?

    Verder wil ik op de auto een alarm zetten denk ik, hadden jullie dat? Nou, veel vragen, misschien dan ook anderen die dit lezen wat hierover weten??

    ik hoop dat dit berichtje je nu bereikt, en nogmaals bedankt voor de info en sstimulatie..

    groet,

    Igorrrrrrrrrrrr

    p.s. en reserveonderdelen, hadden jullie er veel van meegenomen op reis?aart schreef:

    >

    > beste igorrrrrr

    > je kunt ook op zoek gaan naar een engelse radiowagen die zijn

    > hardtop en veel zijn gewoon links gestuurd.wij hebben onze

    > wagen voor een paar honderd (toen nog guldens expeditieklaar

    > gemaakt. veel mee dan een ander kleurtje (omdat legergroen

    > niet zo goed valt aan grenzen en juist heel goed bij

    > bandieten en opstandelingen) en voor de rest wat jerrycans

    > voor water en diesel en zandplaten van de dump met wat houten

    > platen een bed gemaakt waar we onze spullen kwijt konden en

    > rijden maar. iedereen die we tegenkwamen moest wel een beetje

    > grinnikken als ze onze landloper zagen maar we kwamen op de

    > zelfde plaatsen als zij en vaak met minder problemen als

    > anderen. je moet allen niet met zo'n wagen te ver alleen de

    > woestijn indwalen en een beetje op de routes blijven zodat er

    > altijd iemand langskomt om je te helpen want dat gebeurd zeker.

  • aart

    he igor

    lang niks gehoord van me en dat komt niet doordat je een landcruiser hebt gekocht maar omdat mijn computer een infectie had opgelopen.

    maar hoe staat het er mee, ik bedoel met de voorbereidingen voor je reis. het zal inmiddels heel vaste vormen aannemen want het duurt volgens mij niet erg lang meer voordat het zover is. laat me wat horen tenminste als je dit leest want mischien loopt het hir wel dood. ik zie wel. de groeten aart

  • dirk

    ik vroeg me af of je al weg bent