koppeling vast

  • martin

    Hallo,

    Ik heb eindelijk weer een landrover, 20 jaar geleden reed ik in een 88 diesel en nu heb ik sinds gisteren een oude 88 lw uit het leger.

    gekocht van iemand die hem al 2 jaar stil had staan.

    Mijn vraag nu aan mensen, die er wellicht ervaring mee hebben hoe krijg je de vastzittende koppeling los. Ze hebben zo hard op het pedaal gedrukt, dat er een slang is gebarsten. Moet er sowieso de bak achterweg of is er een truuk voor?

    Zijn er verder nog zaken, waar ik specifiek op moet letten, hij moet nog naar de RDW voor een kenteken. Er staat alleen een contractdatum op het plaatje is dit ook het bouwjaar?

    Alvast bedankt voor reactie's

    Martin

  • anton

    Waarschijnlijk zijn de koppelingsplaten verkleeft.

    De zekerste manier om daar achter te komen is natuurlijk de motor van de bak te schijden.

    Maar je kunt natuurlijk eerst andere truuks proberen.

    Auto in versnelling H4, voet op de rem, handrem aan en de auto starten.

    rijdend in een hogeversnelling met een zware last. bijv aanhanger of een andere auto achter je. met name de laatste is handig bij het wegkomen want je staat in vierde versnelling. (als het niet wil 3e versnelling.)

    Tijdens rijden optrekken en afremmen. Hierbij wel een rustig weggetje opzoeken.

    Wat bij mij werkte was de motor stationair, met hele lage toeren draaien. door de trilling kwamen de platen weer los van elkaar.

    succes

    groeten Anton

  • Aad

    Goeie tip van Anton, trouwens de contractdatum is niet bouwjaar. (dat weet ik zeker)

  • paul

    Martin,je moet eerst zeker weten of je hydraulische systeem gangbaar is.

    Maak je hulpcilinder los en kijk of er enig beweging van de zuiger waarneembaar

    is(op pedaal drukken), zo ja,ga dan over tot de-monteren van de koppeling.

    succes Paul

  • stefaan

    kan van ervaring spreken…

    Als je je systeem vernieuwt hebt en alles zou moeten werken, wacht dan een paar dagen tot alle lucht uit de remolie naar boven gekomen is.

    nog een tip: 1)zit de LR met een achterwiel van de grond, schakel versnelling in en geef een stevige ruk aan het achterwiel met de hand, motor moet nie draaien.

    2)of laat de boel met een wiel van de grond raaien; zo komt het ook wel los, soms moet je meerdere pogingen overnemen

    paul schreef:

    >

    > Martin,je moet eerst zeker weten of je hydraulische systeem

    > gangbaar is.

    > Maak je hulpcilinder los en kijk of er enig beweging van de

    > zuiger waarneembaar

    > is(op pedaal drukken), zo ja,ga dan over tot de-monteren van

    > de koppeling.

    >

    > succes Paul

  • john scheffel

    over de koppeling naar mijn iedee kan alleen maar een slang klapen als de hulp kopelingcinder vast zit die moet je er afhalen en denk ik een reviesiesetje in zeten dat is te koop bij budgetparts in gouda of vis in scheveningen of een andere (gebruikte)kopen bij ron bolleboom in bleiswijk als dat werkt kun je de auto mocht hij nog vastzitten aanduwen en gewoon een stukje gaan rijden met je voet op de koppeling dan gaat hij van zelf wel los sucses john