achteruitrijlamp op serie III 109

• Victor

Is het mogelijk om een achteruitrijlamp aan te sluiten op een 24V (ex-leger) 109 ambulance?

In het werkplaats handboek vindt ik nergens een vermelding van een achteruitrij-schakelaar op/in de versnellingsbak.

Volgens mij is het namelijk niet toegestaan om een achteruitrij lamp op een schakelaar op het dashboard aan te sluiten (heb hier in het verre verleden eens een bekeuring voor gehad).

Zijn werklampen wel toegestaan?

Moet hiervoor een indicatielampje op het dashboard aanwezig zijn?

Groeten, Victor.

• Aad

De keuring is maar 1 keer per jaar.

Bij mij zit de schakelaar gewoon op het dashbord en 1 bij de achterdeur.

werkt prima

• Sean

Je mag zoveel (werk)lampen achter zetten als je wil, maar ze mogen niet vanaf het dashbord bediend kunnen worden. De schakelaar moet ook achter zitten. De idee is dat je niet met werkende lichten achter kunt rijden. Keurmeesters willen er nog wel eens verschillend mee omgaan. Dat een dubbele schakleaar (dashbord en achter nog een in serie) goedgekeurd wordt is pure mazzel !

• peter

Hallo Victor,

Het is mogelijk om een achteruitrijschakelaar te monteren op een land rover 109 serie III 24 volt legertype.

Het gaat als volgt:

Koop een remschakelaar die normaal voor de remlichten gebruikt word.

Er zit op de versnellingsbak een beugel waar het kogel gewricht in zit van de pook.

Als je de bak in ze achteruit schakeld zie je dat er een stift naar rechts schuif.

Als je nu in de rechter zijde van deze beugel een gat boord waar deze schakelaar in past en deze dan vast zet dan moeten er alleen nog maar draden getrokken worden van accu naar lamp en schakelaar.

Ik zelf heb twee stadslampjes achterop gemonteerd die gaan branden.

Ook heb ik een werklamp gemonteerd echter deze gaat alleen branden als ik achter uit rij.(mee schakelend met achteruitrijschakelaar)

Achter het dasboord zit een relais die ik op het dasboord kan schakelen met een schakelaar (en een controle lampje) zo dat ik ook bij het vooruit rijden of stilstaan aan de achterzijde verlichting heb.

Mocht je nog vragen hebben mail dan maar even als ik ergens ga zoeken moet ik nog een schema hebben liggen.

Groetjes Peter.

P.S. Bij de keuring nog nooit problemen gehad.