elec.schema serie IIA ambulance

• sander

Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een serie IIA 109 ambulance 4 cil. benzine uit 1972. (Ex Engels leger) Alles werkt en is redelijk goed onderhouden. Echter, de knipperlichten werken niet…..

Na een kort onderzoek blijkt dat het relais kapot is en dat een nieuwe via de reguliere autoverkoper ? 200,- moet kosten. (heb nu een besteld voor ?10)Als dat mijn probleem op lost is het verder niet erg maar als hij weer door brand word het een dure hobby.

Vandaar mijn vraag: Heeft iemand een schema van dit type Landrover? Ook de Landroverzaken die ik belde voor info en hulp konden mij niet helpen, want dit schema staat niet in een werkplaatsboek…….. Graag jullie hulp!!!! Alvast bedankt!

Groeten Sander

• Marco

Misschien vind je hier de informatie die je zoekt. Ik ben in ieder geval wat wijzer geworden voor mijn 88 SIII met 24V-installatie.

• Rene Duba

Hallo Sander,

ik heb ook een SIIA ambulance. Daar zijn er in Nederland niet zo heel veel van. Leuk!

Als het plaatje waar je kilometerteller op gemonteerd is, van de fabriek uit origineel zwart is/was, dan moet je het schema gebruiken uit de Haynes manual van de SIIA-negative earth. Zo niet, dan positive earth.

Dit schema komt goed overeen, met uitzondering van de volgende items:

- de extra standen op de lichtschakelaar voor kolonneverlichting

- de kolonneverlichting zelf

- de 2 aanjagers (kachel/frisse lucht)

- een extra relais voor de remlichten

- binnenverlichting

- indicatielampjes voor welke brandstoftank in gebruik is

- heel misschien infraroodstralers op model 1972

- militaire richtingaanwijzer-schakelaar

- verlengde bedrading naar lichten achter.

- extra zekerring houders voor de extra spullen

De aangepaste bedrading is bij mij allemaal van dezelfde kleur (geel). Dat wil dus zeggen dat je aan een schema niet zoveel zult hebben. Testen dus… of de draad volgen. Het is allemaal nogal straight forward.

Tip: knipperlichtautomaat haal je gewoon universeel, bijvoorbeeld van de sloop. Daar is niks speciaals aan.

Laat maar horen als je het Haynes schema wilt hebben.

Succes, René Duba

• Sean

Dit is het schema van een ambulance, maar weet niet of het II of III is !

http://www.lr109.de/tips/schaltplan_109-ambulance.htmlRene Duba schreef: