Roetmeting

  • Paul

    Beste lezer.

    Kan iemand mij vertellen wat de waarden (roetmeting) zijn die de A.P.K. meester en/of keurmeester van de RWD gebruikt om de 2.25 ltr. diesel te keuren?

    Er zijn verschillende interpretaties. De ene gebruikt een andere waarde dan de andere. Ik heb vernomen dat de 2.25 niet \“geregistreerd\” staat zodat de hoogste waarde wordt gehanteerd. Is dat zo, en zo ja, Hoe hoog is deze waarde.

    Dank!

  • roel

    hoi Paul

    als je auto in gebruik is genomen na 31 december 1979 moet je auto ook voor de roetuitstoot gecontroleerd worden, met natuurlijke aanzuiging een K-waarde van 2,5 m-1 en met drukvulling is het 3,0 m-1

    wat er ook gezegd wordt door verschillende bedrijven, het bovenstaande geld nog gewoon voor alle diesels.

    ook als een auto b.v. een K-waarde heeft van 2.35 m-1 en de fabrieksgegevens vermeld wat anders b.v. 0.77m-1 dan nog moet je hem goedkeuren

    ben zelf keurmeester en keur regelmatig Laro's

    groetjes Roel

  • Frank Korver

    Had ik ook nog een vraag, worden de diesel in het algemeen wel netjes warm gedraaid, of worden zo gewoon koud op toeren gezet, je hoort namelijk de wildste verhalen. Ik geloof dat een goede keurmeester ( en of garage ) daar toch wel rekening mee houdt. En komt het wel eens voor dat er een diesel ter ziele gaat???

  • Danny van Leeuwen

    Hé, Frank,

    Elk fatsoenlijk keuringsbedrijf hoort een diesel eerst normaal warm te draaien voordat de roettest gedaan wordt. Ik rij zelf een Range Rover 2.4 turbo diesel (van VM) welke zeer gevoelig is wat dat betreft. Als je motor toch al niet 100% is, kan er altijd toch nog wel wat geks gebeuren.

  • Eric

    Kun je ook iets vertellen over de acceleratie waarde die de meting moet hebben, en kun je deze afstellen??

    Ericroel schreef:

    >

    > hoi Paul

    >

    > als je auto in gebruik is genomen na 31 december 1979 moet je

    > auto ook voor de roetuitstoot gecontroleerd worden, met

    > natuurlijke aanzuiging een K-waarde van 2,5 m-1 en met

    > drukvulling is het 3,0 m-1

    > wat er ook gezegd wordt door verschillende bedrijven, het

    > bovenstaande geld nog gewoon voor alle diesels.

    > ook als een auto b.v. een K-waarde heeft van 2.35 m-1 en de

    > fabrieksgegevens vermeld wat anders b.v. 0.77m-1 dan nog moet

    > je hem goedkeuren

    > ben zelf keurmeester en keur regelmatig Laro's

    >

    > groetjes Roel