Differentieel stuk? Help me.......

• Marco

Ik heb sinds een weekje een Land Rover ‘88 SIII Truck Cab uit ’71. Wil ik 'm net ergens even parkeren en trek daarbij onbedoeld een bruusk op. Ik hoor een tik onder de auto en nu is het differentieel stuk. De as tussen versnellingsbak en differentieel draait nog, de achterassen echter niet meer. Hoe adviseren jullie mij te werk te gaan? Is een differentieel te repareren of ga ik gelijk geschoren voor een nieuwe achteras. Graag tips en zo……..

• 3sbaars

Geen paniek!!!!!! Waarschijnlijk heb je een steekas gebroken, die zijn “simpel” te vervangen. (Zie boek !!)

Suc6

Grt,

3sbaars.

• Marco

Klopt jouw veronderstelling van een gebroken steekas met het verschijnsel dat je ‘m in z’n versnelling kan zetten met draaiende motor en dat ‘ie dan blijft staan. Ik ben nog beginnend in ’Land Rover Land', heb zo her en der wat manuals op internet gevonden maar zou wat aanwijzingen van jou op prijs stellen. Bijvoorbeeld, wat zijn de steekassen. Ik kom de termen tegen zoals ‘half shaft axles’ en dergelijke en moet de vertaling van dat soort begrippen nog even onder de knie krijgen. Ik ben niet bang om zelf te gaan sleutelen, maar wil wel op de goede plek beginnen. Kan je me een beetje op weg helpen met wat beschrijvingen?

Dank van Marco

• henk

voor docu van een s3 kijk eens op http://users.skynet.be/sn

henk

• Berry Weijers

Marco,

Een steekas verbindt het differentieel met je wielen. Op het moment dat er 1 steekas breekt zullen beide wielen niet meer aangedreven worden. De verschillende boeken leggen je uit hoe een en ander te vervangen.

Haynes heeft boeken waarin stap voor stap de meest voorkomende onderhouds of reperatie werkzaamheden in staan. De Haynes boeken zijn bijv. bij of te koop. Op het volgende adres kan je een LR woordenboek met de vertalingen vinden van Engelse termen:

In de rubriek Land Rover Techniek van vind je ook een hoop links naar sites waar de verschillende technische zaken worden behandeld.

Groeten,

Berry Weijers

beheerder

• Peter

Marco ,

De klus op zich valt wel mee.

Ga rustig alle informatie opdoen en begin dan is met te sleutelen.

Geloof mij maar het is niet de eerste klus en ook niet de laatste klus.

De steekas vervangen is best te doen.

Sterkte en nog maals rustig aan dan gaat het lukken.

Sleutel groetjes Peter.