Ja, dat bedoel ik. Het is aanpasbaar zoals je het wilt hebben. Naar je E-mail adres heb ik een plaatje gestuurd waar het allemaal opstaat. De tip van Berry was mij te omslachtig. (Bedankt overigens, Berry). De hardtop is vrij eenvoudig te (de)monteren. Deze zit met een aantal boutjes vast. En vervolgens kun je hem open laten, een softtop er opzetten, met of zonder ruitjes, een truck-cab voor alleen de voorste bank en ook dit weer met of zonder huif. Zie het plaatje.
Dat kinderzitje wordt wat lastiger; niet voor de Land-Rover maar om nog te voldoen aan alle regels en voorschriften. Achterin een hardtop kunnen wel bankjes geplaatst, maar dan in de lengte van de auto. Volgens het kenteken moet het dan een personenwagen zijn. Of hier dan kinderzitjes op mogen, dat weet ik niet. Ik weet iets van Land-Rovers maar niets van voorschriften.
In een stationwagon is standaard een tweede rij stoelen aanwezig. het kinderzitje kan dan geen probleem zijn. Alleen is dit type LR verder niet aan te passen.
De motor:
Series Land-Rovers zijn geleverd met benzinemotoren (4-, 6-cilinder) en een 4-cilinder dieselmotor. Een later type, de 110, was ook leverbaar met een 8-cilinder benzinemotor. Benzinemotoren maken aanzienlijk minder lawaai en hebben wat meer vermogen. Beide voordelen zijn vooral op het asfalt plezierig.
Op langere ritten is het motorkabaal echt een probleem. Je moet denken aan zo'n 90dB. Dat wil zeggen dat je elkaar niet meer kunt verstaan en dat er bij regelmatige blootstelling aan dit geluidniveau kans is op blijvende gehoorbeschadiging. Er zijn kits in de handel om hier iets aan te doen en oordoppen kan ook. De vermogens bedragen resp. ca. 60 en 70 pk. Niet al te veel voor op de weg of in de bergen. Je komt overal maar niet al te vlug.
Benzine-motoren zijn in aanschaf een stuk goedkoper, maar vragen meer onderhoud. Het verbruik van benzine motoren kan een probleem zijn. Benzine ongeveer 1:6, diesel 1:9. Gas is ook nog een optie, maar dan is de tank weer een nadeel. Er schijnen overigens tanks te zijn die tussen het chassis passen.
En als dit je niet bevalt zijn er nog talloze conversies mogelijk.
Tropendak,
was standaard op de stationwagon, ook wel safari, en als optie verkrijgbaar op een hardtop. Een tropendak is een tweede plaat op het bestaande dak waartussen de rijwind voor verkoeling moet zorgen. Is in Nederland niet echt nodig, maar staat wel leuk.