Frank,
De 109 van defensie is zeker geen slechte auto. Sterker nog: ik ben er bijna zeker van dat het heel moeilijk zal zijn om een LR van dezelfde leeftijd te vinden die even goed is onderhouden. Sommige zijn zo goed als nieuw, andere zijn behoorlijk gebruikt; maar altijd vakkundig onderhouden en zonder op de kosten te letten. Er is niet aan gerotzooid, geknoeid, gehobbied, etc. Het kan zijn dat ze lang buiten hebben gestaan en daar knapt geen enkele auto van op. Dit betekent bijvoorbeeld nieuwe koppelings- en remcilinders. Dit is echter te overzien. De lagen mos is een kwestie van schoonmaken. Zelf heb er vijf jaar geleden één bij de domeinen gekocht en rij er nog dagelijks in, tot dusver zonder enig probleem. (Dat wil zeggen 100.000 km!).
Banden maten. Op een 109 hoort maar één maat: 7.50 x 16 in.
Hierover verschillen de “geleerden” nogal van mening. Zelf ben ik enigszins bevooroordeeld; ik rij al Land-Rover sinds 1979, heb er momenteel drie en doe alle werkzaamheden zelf. Maar hier mijn mening:
Zoals ik al zei 7.50 x 16 in. op een 109. De maat die er bij het leger op zit is echt te klein. Dit is dezelfde maat als op de Light-weight en misschien hebben ze dit om logistieke redenen gedaan. De kleine maat komt overeen met de oorspronkelijke maat van de 88 LR namelijk 6.00 x 16 in.
De 7.50 x 16 in. is voor huidige begrippen een smalle en hoge band. Sommigen geven de voorkeur aan een wat stoerder uiterlijk en kiezen voor een veel bredere band. Smaken verschillen, maar in het terrein, en vooral modderig terrein, is dit een ramp. De wagen begint te drijven en je verliest alle grip. (Vooral heuvel af kan dit gevaarlijk zijn). De smallere band snijdt door de modder en vindt grip op de hardere onderlaag. Zo zijn er nog vele argumenten voor en tegen; het hangt er vooral vanaf wat je met je Land-Rover wilt gaan doen. Als je me dat laat weten heb ik wel een advies.
Succes met de aanschaf.