Tips gevraagd voor aanschaf 88 serie III

  • Martijn en Martha

    Wij zijn op zoek naar een 88 serie III Hardtop, om op te knappen, voor de hobby. Waar moeten we op letten bij de aanschaf van een 88?

    bijvoorbeeld:

    - benzine of diesel?

    - wat zijn de zwakke punten van de serie III?

    - wie heeft er een te koop of weet en goed adres?

    Tips zijn altijd welkom.

    Groetjes Martijn en Martha.

  • Aad

    kijk eens bij www.ronbolleboom.nl

  • Jan Dirk

    Martijn en Martha,

    Uit jullie vraag kan ik niet opmaken hoe “technisch” jullie zijn. Is het opknappen van een auto nieuw of willen jullie alleen meer over een Land-Rover weten?

    In ieder geval wat tips.

    - Probeer iemand te vinden met verstand van Land-Rovers om mee te gaan bij de aanschaf

    - Let vooral op chassis en schutbord. Ga onder de auto liggen en neem een schroevendraaier/hamer o.i.d. mee. Is er veel roest, is dit te repareren of heeft iemand dit al gedaan en is het vakkundig gebeurd? Een chassis is ook te vervangen, maar dan ben je echt op slopershoogte. Het zelfde geldt in iets mindere mate voor het schutbord, vooral t.p.v. de scharnieren.

    - Vervolgens moet je op motor en versnellingsbak letten. Zonder kennis van zaken is dit lastig. Loopt de motor regelmatig? Is er veel rook? Is er olie-lekkage, zo niet dan zit er waarschijnlijk geen olie in. ;-) Een schoongespoten motor kan veel ellende verbergen! Probeer alle versnellingen, dus ook hoge- en lage overbrenging, twee- en vierwielaandrijving; de rode en gele knop.

    - Controleer op stuurspeling; een beetje is normaal maar het moet niet te gek worden.

    - Plezierig als de verchroomde bollen bij de voorwielen niet geroest zijn of lekken. Nieuwe zijn vrij prijzig.

    - En zo zijn er nog heel veel punten, maar over het algemeen te overzien en relatief eenvoudig en goedkoop te repareren.

    Benzine of diesel? Beide kennen vervente voor- en tegenstanders.

    Benzine is duurder, maakt minder herrie, is iets krachtiger, vraagt meer onderhoud. Maar wat wil je met je LR gaan doen?

    - Koop bij voorkeur een SIII van voor 1980. Dat scheelt bij de APK: geen roettest.

    En ja, ik weet er een te koop. Waar wonen jullie ergens?

    Succes!

  • Martijn en Martha

    Beste Jan Dirk,

    Onwijs bedankt voor de uitgebreide reactie!

    Hieronder nog wat informatie over ons.

    Samen met een vriend van ons zijn we goed in staat om een Land Rover op te knappen, bijv. laswerk en technisch werk is geen probleem. Maar de tips zijn heel welkom geweest (en nog steeds) omdat we serieus een Land Rover willen kopen. Daarom willen we graag weten wat de zwakke punten zijn.

    Als we een Land Rover hebben willen we hem klaarmaken voor terrein om trails te rijden. Zowel in het opknappen als terreinrijden van een Land Rover 88 serie III heben we veel zin in, een echte hobby.

    We wonen in 's-Gravenzande (Zuid Holland) Regio Den Haag.

    Wat heb jij te koop?

    Wil jij ons daar meer over vertellen?

    Alvast bedankt,

    Martijn en Martha

  • Martijn en Martha

    Aad,

    Bedankt voor de tip!

    Groeten Martijn en Martha

  • Aad

    waarom eigenlijk geen 109 ?

    dat rijdt (vind ik) net effe wat lekkerder.

    Ik kan het weten want ik heb een lightweight en een 109.

  • Martijn en Martha

    Aad,

    We zijn in eerste instantie op zoek naar een 88, serie III en geen lightweight. Die vinden we allebei niet zo leuk.

    Groeten Martijn en Martha

  • Hans Westers

    (Tekoop)

    Hallo Martijn en Martha,

    Heel toevallig was ik net van plan mijn 88 te koop aan te bieden. Het is een hardtop/benzine uitvoering uit 1979. Auto kan rijden en verkeerd voor de rest in redelijke staat, maar is wel een opknapper. Misschien iets voor jullie?

  • André

    Even een vraagje tussendoor. Martha en Martijn zijn op zoek naar een 88 SIII. Ze willen geen lightweigt.

    Wat is het verschil tussen een 88“ SIII en een 88”SIII lightweight ?

    André.

  • Frank Korver

    >

    > Even een vraagje tussendoor. Martha en Martijn zijn op zoek

    > naar een 88 SIII. Ze willen geen lightweigt.

    >

    > Wat is het verschil tussen een 88“ SIII en een 88”SIII

    > lightweight ?

    >

    >

    > André.

    Eigenlijk vrij simpel de lightweight is gemaakt alleen voor defensie doeleinde, ivm met transport per helicopter moest de oude 88 lichter gemaakt worden er zijn daar een aantal aanpassing voor aangebracht. Het meest zichtbare is de neus en de zijkanten van het voertuig, missen van volledige wielkasten. Voor mij zelf geen echte Landrover om te zien.