Martijn en Martha,
Uit jullie vraag kan ik niet opmaken hoe “technisch” jullie zijn. Is het opknappen van een auto nieuw of willen jullie alleen meer over een Land-Rover weten?
In ieder geval wat tips.
- Probeer iemand te vinden met verstand van Land-Rovers om mee te gaan bij de aanschaf
- Let vooral op chassis en schutbord. Ga onder de auto liggen en neem een schroevendraaier/hamer o.i.d. mee. Is er veel roest, is dit te repareren of heeft iemand dit al gedaan en is het vakkundig gebeurd? Een chassis is ook te vervangen, maar dan ben je echt op slopershoogte. Het zelfde geldt in iets mindere mate voor het schutbord, vooral t.p.v. de scharnieren.
- Vervolgens moet je op motor en versnellingsbak letten. Zonder kennis van zaken is dit lastig. Loopt de motor regelmatig? Is er veel rook? Is er olie-lekkage, zo niet dan zit er waarschijnlijk geen olie in. ;-) Een schoongespoten motor kan veel ellende verbergen! Probeer alle versnellingen, dus ook hoge- en lage overbrenging, twee- en vierwielaandrijving; de rode en gele knop.
- Controleer op stuurspeling; een beetje is normaal maar het moet niet te gek worden.
- Plezierig als de verchroomde bollen bij de voorwielen niet geroest zijn of lekken. Nieuwe zijn vrij prijzig.
- En zo zijn er nog heel veel punten, maar over het algemeen te overzien en relatief eenvoudig en goedkoop te repareren.
Benzine of diesel? Beide kennen vervente voor- en tegenstanders.
Benzine is duurder, maakt minder herrie, is iets krachtiger, vraagt meer onderhoud. Maar wat wil je met je LR gaan doen?
- Koop bij voorkeur een SIII van voor 1980. Dat scheelt bij de APK: geen roettest.
En ja, ik weet er een te koop. Waar wonen jullie ergens?
Succes!