Slavecilinder

  • Johan

    Sinds september 2001 ben ik de gelukkige bezitter van een LR88 Lightweight. In juli van dit jaar bied ik hem ter keuring (geel kenteken) aan en dan is hij belastingvrij. Momenteel ben ik hem aan het opknappen. Enkele weken geleden trap ik door de koppeling. Navraag leverde mij op dat de slavecilinder lek was, en het advies werd gegeven om deze te vervangen. Nu zit deze slavecilinder niet op de gemakkelijkste plaats (ik heb namelijk geen brug) om te vervangen. Heeft iemand een goede tip om deze te vervangen met name het verwijderen van de bevestigingsbouten.

    Alvast bedankt.

    Een inmiddels gefrustreerde landroverbezitter.

    P.S. Dubbel gefrustreerd, omdat ik a. Niet de openbare weg opkan (nog niet gekeurd en b. Nu krijg ik hem ook al niet uit de garage.

  • Jan Dirk

    Johan,

    Niet te snel ontmoedigd raken. Het leven van een Land-Rover-Owner gaat nu eenmaal niet altijd zoals hij of zij het liever zou hebben. Maar na bloed-zweet-en tranen krijg je uiteindelijk iets onvergetelijks terug.

    De slave-cilinder:

    Je hebt door je koppeling getrapt. Kan gebeuren, maar ik adviseer je zeer dringend om dan ook eens naar de hoofd-cilinder te kijken. Als de ene slecht is, kan de andere niet in topvorm verkeren. Op zich is dit allemaal niet zo erg.

    Om alle werkzaamheden hier te beschrijven gaat wat ver en daar zijn goede handboeken voor, die je toch nodig hebt “to keep it rolling”.

    Demonteer de hoofd-cilinder, haal hem uit elkaar en controleer de conditie. Als je Land-Rover lang stil gestaan heeft is het waarschijnlijk dat zich vocht in de cilinders heeft verzameld en daar voor de nodige corrosie heeft gezorgd. Dit is te zien door een duidelijke aantasting van de cilinderwand. Helaas, einde cilinder. Het kan ook zijn dat allen de rubbers het hebben begeven. Dan moet je een revisie-setje kopen. Goede adressen heb ik al in andere berichten gezien. Hetzelfde geldt voor de slave-cilinder waar je vraag over ging.

    Lastig demonteren? Tja, wat is lastig.

    1. Zorg voor goed gereedschap

    2. Leidingen losmaken (zorgen voor een glazen potje om de olie op te vangen, Dit is troep!)

    3. Cilinders losmaken

    4. Cilinders controleren

    5. Cilinders reviseren/vervangen

    6. Juiste type olie in voorraadpotje

    7. Ontluchten (hulp van iemand is handig)

    8. Jaren lang plezier

    Succes!!