Het antwoord op je vraag kan kort zijn: Land-Rover.
Bijna vijfentwintig jaar geleden kocht ik mijn eerste Land-Rover en ik ben ermee in Afrika (o.a. Sahara) geweest. Nog dagelijks rij ik rond in een Land-Rover (Serie III). Dit is dus duidelijk een objectief advies. Inderdaad, het risico van de door Anne genoemde ziekte (Land-Roveritus) blijkt groot.
Afrika is groot en het hangt er vanaf waar je naar toe wilt. Ook de tijd, het budget, aantal personen etc. zijn van invloed.
Vervolgens is behalve het merk van de auto ook het type van belang.
Nu wat argumenten:
Onderdelen van de z.g. latere Series Land-Rovers, gemaakt tot ca. 1983, zijn over het algemeen in Afrika nog goed verkrijgbaar. Zo niet, dan blijkt een plaatselijke smid ook veel te kunnen betekenen. Men is gewend om een auto met eenvoudige middelen weer op de “weg†te krijgen. Het voordeel van een Land-Rover is dan wel zijn eenvoudige constructie. Dit heeft ook het voordeel dat je met een beetje handigheid zelf veel kunt doen.
En zaken die er niet op zitten, turbo, stuurbekrachtiging, tussen-differentieel, ruiten die je met een draaihandel moet bedienen of nog erger elektrisch, kunnen ook niet kapot gaan.
Het grote voordeel van een LWB (Long Wheel Base) is dat je achterin met twee personen kunt slapen. Wel zo veilig in sommige gebieden.
Wil je nog meer ruimte dan komt een ambulance of 101 in aanmerking. Nadeel is dat deze een stuk zwaarder zijn en meestel een V-8 benzine-motor hebben. Behalve het verbruik speelt ook mee dat diesel over het algemeen makkelijker verkrijgbaar is.
Het verbruik hangt nogal af van de omstandigheden.
Samengevat:
Kies een goede SIII 109 hardtop indicatie E 4500 – 7000 of een 110 NA, d.w.z. geen turbo, indicatie E 7000 – 10.000. Reken er wel op dat je hem/haar? goed moet nakijken.
De dieselmotor van de latere types (110, Defender) zijn wel aanmerkelijk sterker dan van een Series. Het probleem is echter meestal niet voldoende kracht, maar voldoende grip maar dat is een ander verhaal.