waar moet ik opletten bij aanschaf van een LR 88? serie 3

  • Anonymous avatar

    Beste lezer,

    Sinds enige tijd zijn wij opzoek naar een LR 88 serie 3 of lightweight. De auto zal dienst moeten doen als tweede auto en voor de hobby. Voor het eerste punt moet de auto betrouwbaar zijn. De hobby zal bestaan uit het leren sleutelen aan een auto en het tereinrijden. We hebben een aantal trials mee gemaakt en vonden dit erg leuk. Wie kan ons goede tips geven over de aanschaf van een dergelijke auto?

    alvast bedankt

    Marcel

  • Anonymous avatar

    Voor een 88 of LW Serie III gelden eigenlijk dezelfde zaken als alle andere Series. Controleer chassis, aandrijving en carosserie.

    Chassis goed controleren bij de punten waar makkelijk modder achterblijft. Ga echt onder een hele auto door met zaklamp en schroevendraaier.

    Aandrijving mag niet lekken en de fuseebollen moeten glad zijn. Controleer alle peilen van motor, bakken en assen. Motor mag niet overdadig roken en motorolie en koelvloeistof mogen niet verontreinigd zijn. Dit kan op problemen duiden.

    Als je lid bent van de LRCH kan je een boekje kopen waarin alle punten genoemd welke specifiek zijn voor Land Rovers.

    Groeten,

    Berry Weijers

    beheerder

  • Anonymous avatar

    kijk effe bij www.ronbolleboom.nl

    nooit geen miskoop

  • Anonymous avatar

    Begin bij de basis; het chassis, behalve oppervlakte roest moet het chassis keihard zijn (neem dus een hamertje mee en let op doffe geluiden).

    Daarna komt het schutbord (bulkhead) hierbij is het vooral belangrijk te letten op de deurstijlen (dus waar de schanieren zitten) en het plaatwerk rond de ventilatiekleppen, roestende voetenbakken kom je bijna altijd tegen dus kun je goed gebruiken om wat van de prijs af te krijgen.

    Motor lekt vrijwel altijd maar dit is gemakkelijk (tijdelijk) te reparen, moet echter stil lopen (benzine) en weinig roken (diesel) bij de gereviseerde diesels zie je vaak blauwe rook bij stationair draaien, dit zijn dan ex-leger motoren die na revisie lang stil hebben gestaan waardoor de klepsteelhoedjes uitgedroogd zijn.

    Na even rijden moet de blauwe rook weg zijn, is het niet al te erg dan kan het geen kwaad (weer een leuk punt om wat van die veels te hoge prijs af te krijgen).

    Bak moet duidelijk schakelen (ook in 4WD en in lage gearing) zonder gekraak en mag niet uit de versnelling springen bij plotseling gas loslaten (in 2e en 3e versnelling).

    Verder moet de koppeling gelijkmatig aangrijpen en mogen er geen klonkende geluiden te horen zijn aangezien dit kan duiden op een versleten U-joint van een aandrijfas (makkelijk re vervangen) maar het kan ook een totaal versleten bak zijn.

    Krik de wagen op en controleer vooral; wiellagespeling, stuurbolspeling (die chromen bol) en de aandrijfas speling (vooral op het schuifstuk).

    Verder kun je nog controleren; lekkage van koppelinghoofdcilinder en hoofdremcilinder, stuurhuisspeling, recht remmen, veert ie nog een beetje (verwacht niet te veel) en hoe zijn de deurframes.

    Als laatste komt het alluminium plaatwerk.

    Groeten en succes

    Ralph

  • Anonymous avatar

    Leuk man al die reactie, bedankt. Ik zal ze zeker gebruiken.

    Marcel