Begin bij de basis; het chassis, behalve oppervlakte roest moet het chassis keihard zijn (neem dus een hamertje mee en let op doffe geluiden).
Daarna komt het schutbord (bulkhead) hierbij is het vooral belangrijk te letten op de deurstijlen (dus waar de schanieren zitten) en het plaatwerk rond de ventilatiekleppen, roestende voetenbakken kom je bijna altijd tegen dus kun je goed gebruiken om wat van de prijs af te krijgen.
Motor lekt vrijwel altijd maar dit is gemakkelijk (tijdelijk) te reparen, moet echter stil lopen (benzine) en weinig roken (diesel) bij de gereviseerde diesels zie je vaak blauwe rook bij stationair draaien, dit zijn dan ex-leger motoren die na revisie lang stil hebben gestaan waardoor de klepsteelhoedjes uitgedroogd zijn.
Na even rijden moet de blauwe rook weg zijn, is het niet al te erg dan kan het geen kwaad (weer een leuk punt om wat van die veels te hoge prijs af te krijgen).
Bak moet duidelijk schakelen (ook in 4WD en in lage gearing) zonder gekraak en mag niet uit de versnelling springen bij plotseling gas loslaten (in 2e en 3e versnelling).
Verder moet de koppeling gelijkmatig aangrijpen en mogen er geen klonkende geluiden te horen zijn aangezien dit kan duiden op een versleten U-joint van een aandrijfas (makkelijk re vervangen) maar het kan ook een totaal versleten bak zijn.
Krik de wagen op en controleer vooral; wiellagespeling, stuurbolspeling (die chromen bol) en de aandrijfas speling (vooral op het schuifstuk).
Verder kun je nog controleren; lekkage van koppelinghoofdcilinder en hoofdremcilinder, stuurhuisspeling, recht remmen, veert ie nog een beetje (verwacht niet te veel) en hoe zijn de deurframes.
Als laatste komt het alluminium plaatwerk.
Groeten en succes
Ralph