Diff lock controleren

  • Frank

    Ik heb een Defender 110 200tdi. Sinds kort werkt het diff lock lampje niet meer. Heb daarom diff lock schakelaar los gehaald en gecontroleerd. Als je palletje indrukt dan brandt het lampje dus bedrading is goed. Na het volledig indraaien van de schakelaar en het inschakelen van de diff lock brandt het lampje niet. Ik heb nu het angstige vermoeden dat het diff lock gewoon niet meer werkt. Hoe controleer ik (makkelijk) de correcte werking van het diff lock?

  • Berry Weijers

    Mogelijk krijgt je difflock geen vacuum meer. Dit komt door het membraam wat in de de actuator zit. Dit kan je testen door het slangetje aan de motorzijde van de actuator los te trekken. Vanuit de bestuurderspositie is dit de voorste. Je motor moet draaien en het difflock uitgeschakeld staan. Als je dan zuigende lucht voelt aan het pijpje waar het slangetje aan zit dan is het membraam lek en moet vervangen worden.

    Groeten,

    Berry Weijers

    beheerder

  • Frank

    Hoi Berry,

    ik heb een mechanische diff lock (lt230) bijbehorend bij een lt77 dus ik denk niet dat ie een membraam heeft?

    groeten

    Frank

    defender 110 200 tdi

  • Roel

    Frank,

    De makkelijkste manier om te kijken of je diff lock werkt is bijv. op een parkeerplaats de difflock inschakelen en het stuur vol naar een kant draaien en langzaam gaan rijden. Als je naar een kwart ronde de koppeling intrapt en de auto stopt vrij direkt of geeft het gevoel dat er veel weerstand is, dan werkt de difflock nog. Bij twijvel nog iets verder rond rijden.

    Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben dan een wiel opkrikken. Zonder difflock ingeschakeld en tussen bak vrij moet het wiel kunnen rond draaien. Wordt diff lock ingeschakeld zal het wiel niet meer kunnen draaien.

    Ik hoop dat je er zo uitkomt.

    Wat het probleem is zou ik zo niet kunnen zeggen, misschien net te veel speling op de verbindingen?

    Roel.

    Camel Trophy Disco 300 TDI

  • Walter

    de gemakkelijkste manier om een diff-lock op zijn werking te controleren is de volgende:

    je krikt één wiel omhoog met een rolkrik, bij het opkomen van de koppeling gaat dit wiel spinnen, en de andere 3 doen gewoon niets, nu ontkoppelen en diff-lock inschakelen, bij het opkomen van de koppeling en werkende diff gaat de wagen de neiging vertonen om weg te rijden (wel opletten dat je niet echt begint te rijden vanwege de rolkrik natuurlijk) gewoon voelen dat de wagen beweegt zegt u dat de diff wel degelijk zijn werk doet, is dit zo dan moet het niet branden van het lampje een andere oorzaak hebben

    voor het geval dat de diff niet handmatig is in te schakelen, (latere modellen) moet de wagen direct in beweging proberen komen als één wiel is opgekrikt

    succes met de test