hellup, automaat gaat bijna niet meer achteruit

  • Benno

    Ik lees wel dat je het proces niet echt goed hebt uitgevoerd. Het is de bedoeling om de olie af te tappen met stilstaande motor, evt carter schoonmaken en filter vervangen (zeker met water erin). Nu weer genoeg olie in het carter doen en met losgekoppelde retourleiding de motor starten (met een vriendje erbij dus). zodra stationair lopend in vrij er lucht uit de koelleiding komt direct de motor stoppen en de afgetapte hoeveelheid vieze olie vervangen door een zelfde hoeveelhied nieuwe olie. Dit proces herhalen tot de olie uit de leiding schoon is.

    Daarna de automaat door alle standen schakelen, paar seconden wachtten steeds en dan in P zetten. Met draaiende motor en koud testen

    Benno

  • striepaer

    hoi,

    ga dit straks gelijk proberen.

    PS welke is de retourleuding? ik denk degene die bovenaan de bak zit.

  • Harmeel

    Teveel aan ATF kan soms net zo schadelijk zijn voor de bak als te weinig heb ik wel eens gehoord. Als er water in de bak zit kun je na verversen en als alles het weer doet eventueel nog een flinke rit maken zodat alles goed warm word en het water er vanzelf uit dampt door de hitte.

    Denk toch dat er een vuiltje in het kleppen blok zit. Spoel enkele malen door en goed warm rijden.

    Het kost wat ATF maar een revisie/reparatie kost veel meer.

  • striepaer

    kan ik dat kleppenblok er uithalen op een of andere manier? zit dit niet schter het carter? dan kan ik het eventueel schoonmaken.

    Marco

  • Benno

    Het kleppenblok van je automaat zou ik er maar niet uithalen. zonder speciaal gereedschap niet te doen en een gegarandeerd kapotte bak als resultaat. Zorgen dat je olie op niveau staat en het gewoon even aankijken. Na een spoeling gebeurt het vaak dat er vuil loskomt en ergens anders vast gaat zitten. In negen van de tien gevallen gaat het na een tijdje vanzelf weer over.

    groet,

    Benno

  • Mario deJel

    Ik heb een freelander 2.5 v6 uit 2003 waarbij de automaat als hij koud is niet doorschakeld heb al een keer de automaat laten flushen maar probleem blijft en krijg een fout melding in display volgens monteur zit het probleem in het brein mij vraag is waar doe ik goed aan

  • Mario deJel

    Ik heb een freelander 2.5 v6 uit 2003 waarbij de automaat als hij koud is niet doorschakeld heb al een keer de automaat laten flushen maar probleem blijft en krijg een fout melding in display volgens monteur zit het probleem in het brein mij vraag is waar doe ik goed aan