hellup, automaat gaat bijna niet meer achteruit

  • striepaer

    naar aanleiding van dit bericht, http://landrover.startpagina.nl/prikbord/10574888/automaat#msg-10574888 vanavond maar even mijn automaat gespoeld met atf en voorzien van verse olie. Alleen heb ik nu een groter probleem. Vooruit gaat de auto als de brandweer, en hij schakeld mooi zonder schokken door de versnellingen. Allen toen ik achteruit wilde, hoorde ik de bak wel inschakelen,alleen rijdt hij bijna niet achteruit. kan gas geven wat ik wil maar harder dan 1km per uur gaat hij niet. Iemand enig idee, of heeft er iemand een andere bak voor mij, want hij zal denk ik wel kapot zijn.

    Marco

  • Bart van Dessel

    Ik zou gewoon even rijden met de auto, misschien zit er ergens een vuiltje, die komt vaak los bij oliewissel. Automaatbakken hebben vaak rare symptonen bij olie en filterwissel, gewoon effe doorrijden lost vaak automatisch het probleem op. Olieniveau is wel heel belangrijk! Meten met stationair lopende motor in P of N.

    groetjes, Bart

  • striepaer

    nu was ik net even met de auto aan het rijden, en nu zag ik allemaal atf uit de bak komen met een grote rookwolk tot gevolg. Heb niets aan de bak losgemaakt. Kan het zijn dat er ergens een bout mist ofzo. olie kwam van boven de vesnellingsbak steun aan de bestuurderszijde.

  • Eric

    Zit er niet teveel olie in?

  • Benno

    Wat heb je afgetapt en bijgevuld en hoe. Als je spoelt heb je koelerleidingen losgehaald, carterpannetje en filter schoongemaakt etc. Als je alleen maar hebt afgetapt hoeveel heb je dan bijgevuld ???

    groet,

    Benno

  • Bart van Dessel

    Je moet inderdaad niet in het boek kijken wat de inhoud is en die hoeveelheid erin doen. Gewoon liter per liter vullen en blijven peilen, hij staat ook snel boven niveau. Als je de olie aftapt dan komt er lang niet de hoeveelheid uit die in het boek staat, er blijft altijd een aantal liters in de koppelomvormer en in de bak zitten.

    gr, Bart

  • Benno

    Gemiddeld tap je bij een ZF maximaal 5-6 liter af via de aftapplug. Als je daar dan 10 liter bijgooit is hij natuurlijk veel te vol.

    Dus nogmaals, wat heb je gedaan en hoeveel en welke olie heb je erin gegooid.

  • striepaer

    hallo heren.

    Omdat er in de olie van de automaat heel veel vocht (water) wilde ik deze verversen. Ik had ook het idee dat er wat te weinig in zat omdat hij bij koude motor te lang in de versnellingen bleef hangen. Wat ik gedaan heb: olie uit het carter gehaald, motor gestart en laten draaien, nu kwam er nog een hele hoop olie uit. slangen van de oliekoeler los, en motor laten draaien zodat het meeste olie eruit was. Alle sbij elkaar kwam er ongeveer een 7 liter olie uit. alles in elkaar gezet, en carter van bak eraf en dan dat zwate filter get olie schoongepoeld. Zat niet in overgens, en de bak zag er nog goed uit binnenin. vervolgens opgezocht hoeveel olie erin moet, en dit zou 9,1 l moeten zijn. ik had maar 8 liter dus heb dit er allemaal ingedaan. Peilen gaat bij mij om de een of andere reden niet omdat die buis helemaal krom en schuin zit. op de peilstok op peil is veel te weinig olie in de bak. na bijvullen even geprobeerd en ging al de brandweer vooruit, ook mooi door alle vesnellingen. alleen die achteruit. Nu zou het kunnen zijn dat er teveel olie inzit, maar dit zou er toch niet uit mogen komen. Het was toch een flinke plas hoor. heb nog niet gekeken waar het eruit komt, zal morgen eens kijken. zal jullie laten weten waneer ik iets weet. Net nog even geprobeerd. bij koude motor gaat hij beter achteruit. ra ra

    marco

  • Theo

    Als je olie bij vult, en vervolgens gaat peilen, moet je eerst door alle standen van de automaat schakelen met stationeer draaiende motor. Dus motor aan, en naar D, 123, R enz paar keer schakelen, Dan pas kun je peilen. dan is alle olie overal in de bak, en de lucht er uit.

    Peilen kan ik ook op de bak zelf met peilplug aan de zijkant ergens, weet zo even niet precies waar deze zit.

    Begrijp dat je peilstok hebt, dus een auto van voor 1999. weet niet of deze ook een peilplug heeft.

    Bij aftappen mag je niet de motor laten draaien, dan draait de pomp in de automaat zonder olie en loop je kans dat die nu dus stuk is.

    succes.

  • Bart van Dessel

    Pomp gaat niet zo snel stuk. Zonder olie blijft ie gewoon stil staan.

    gr, Bart