Diesel gloeit niet

  • Davy

    Als ik bij mijn 109 SIII 24volt diesel de contactsleutel omdraai beginnen wel de gebruikelijke lampjes te branden. Maar als ik verder doordraai komt niet de gebruikelijke klik, en ook begint het oranje gloeilampje niet te branden. Bij verder doordraaien draait de startmotor wel normaal, maar slaat de motor niet aan. Iemand een tip waar ik naar moet kijken?

  • Davy

    Ok bedankt. Ik zal ze bekijken/vervangen.

  • Davy

    Ik heb de gloeistiften vervangen. Alle oogjes van de draden goed schoongemaakt, maar helaas geen resultaat. Iemand nog andere ideeën?

  • GeertLW79

    Als je geen klik hoort dab schakelt het gloei relais niet.

    Geert

    No road? No problem!

  • Davy

    Kan je dat wat toelichten? Dat is toch dit ding? Wat schakelt hier in/wat veroorzaakt normaal de klik die je hoort?

  • Marchel

    Dit is hem niet,

    aan de bulkhead zit ook nog een relais. Zilverkleurig indrrkant vierkant met draden aan de onderkant en een ron tonnetje bovenop. Dit grote relais schakeld de gloeispiralen in. Voor de gloeispiralen zit nog eenweerstand deze staat op de foto.

    de voorgloei relais zijn moeilijk te verkrijge. Je kunt deze ook vervangen door een fors relais welke enkele tientallen amperes moet aan kunnen . Let op zoek een24v relais

    Ter controle. Als je nu voorgloeid brand het gloeilampje op het dashboard ook niet?

    marchel

  • Davy

    Nee het lampje brand inderdaad niet. Ik ga eens op zoek naar zo'n relais. Bedankt.

  • piet_g.

    zit me even te denken waar hij bij mij zit. als je onder de motorkap kijkt dan zie je (van voor gezien) aan de linkerkant van de kop van de motor op het schutbord je voorschakel weerstand. de gloerelais zit hiervoor in de schakeling. voor mijn 2.5 NA heb ik namelijk 24V gloei spieralen gestoken die dus paralel aangesloten worden voor die voorschakel weerstand. vanaf die voorschakelweerstand kun je dan de draden volgen en vind je je relais.

    even een paar andere dingen. kijk even (moet je met twee doen) of je spanning op je voorschakel weerstand krijgt als je de sleutel naar gloeien draaid. daarmee zou je uit kunnen sluiten dat het draadje naar je lampje kapot is of bijvoorbeeld een kabelbreuk naar je gloeispiralen.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • GeertLW79

    deze

    http://www.autoelectricsupplies.co.uk/product/844/category/28

    No road? No problem!

  • Davy

    Bedankt voor de reacties