Een andere motor in een 110

  • Arthur

    UPDATE

    Nadat ik eerst de vraag verkeerd had gesteld bij de RDW, namelijk: “als ik een nieuwe, milieu-vriendelijke, motor in mijn auto bouw en dit voertuig opnieuw laat keuren, kan ik dan wel de milieuzones in?”, kreeg ik een afwijzing.

    Vervolgens heb ik doorgevraagd wat er zou gebeuren indien ik “uit diverse onderdelen” weer een auto zou samenstellen en deze ter keuring aanbied.

    Wie schetst mijn verbazing? Dat is toegestaan en de Datum Eerste Toelating (DET) wordt dan aangepast aan het recentste onderdeel. Als voorbeeld werd door de RDW, nota bene, een chassis aangevoerd.

    Voor de milieuzones wordt inderdaad gekeken naar de DET en niet naar de emissie……. 

    Nu we dit hebben vastgesteld en als je dan, in mijn geval, niet een jaar of 20 nog gaat zitten wachten op een oldtimer-status, dan zou je dus zelfs een milieuzone weer in mogen met een 300Tdi op slechts een nieuw chassis….. Je hebt dus niet eens een andere motor nodig.

    Ik ga wel de hele stap nemen, dus motor, versnellingsbak, tussenbak, aandrijflijn en chassis vervangen, maar dat heeft nog wat andere redenen, niet in de laatste plaats omdat ik toch ook wel een beetje minder wil vervuilen als ik die mogelijkheid heb.

    Let wel op, fiscaal kan een nieuwere DET natuurlijk wel gevolgen hebben, bijvoorbeeld voor de BPM. In mijn geval betreft het een bedrijfswagen, dus ik heb daar niet zoveel last van.

     

    Post is bewerkt op jan 13, 2017, 6:43 a.m. door Arthur

  • Arthur

    Goos2A, mijn verbazing zit hem hierin dat het hele “milieu” dus niet aan de orde is. Als je een ander chassis onder je auto sleutelt verandert je emissie niet……

    Arthur

  • Henk

    Heeft verder totaal niks met milieu te maken, alleen met geld.Als men betaald mag men een bepaalde ‘'milieuzone’' wel in .  In het noorden van Rotterdam loopt een stuk snelweg dwars door de ‘'milieuzone’' , toevallig omdat dit zo uitkwam. Al jaren lobbyen niet alleen milieuactivisten bij de diverse regeringen , maar ook de autofabrikanten ( trouwens de regeringen en de activisten is het ook alleen maar om het geld te doen .).Want die moeten geld verdienen.Een groot deel van het hele uitstoot-emissie verhaal is door de fabrikanten verzonnen. Maak ‘'milieuzones’' zodat heel veel mensen hun ‘'oude’' auto moeten opruimen en een nieuwe moeten kopen . Maak emissie  wetten voor personenwagens , bestelwagens  en vrachtwagens die om de 2 jaar vernieuwd worden .Na een (vrij korte )tijd voldoen de motoren niet meer aan de emissies , dus u zult helaas weer een nieuwe (vracht)wagen moeten kopen . Eigenlijk zou men het liefste willen dat iedereen om de 3 jaar een nieuwe auto koopt ! Want deze nieuwe auto voldoet dan weer aan de nieuwste emissie-normen. Oude auto ? Gewoon verschrotten ! Dat de fabrikage van een nieuwe auto een enorme aanslag is op het milieu , daar staat niemand bij stil .Wat kost het aan energie en grondstoffen om een nieuwe auto te fabriceren ! En om de auto na veel te korte tijd weer te verschroten . Laat een auto van 20/30 jaar oud dan AUB een beetje meer brandstof verbruiken , als je hierin rijdt is dat  minder slecht voor het milieu dan iedere 3 jaar een nieuwe te kopen . En zo zijn er veel meer dingen in onze ‘'wegwerpcultuur’' , kijk naar TV's, telefoon's etc , etc. ……..Als iedereen 20 jaar met zijn auto, telefoon , computer ,koffiezetapparaat, koelkast. etc zou doen , dan zou ons milieu er een stuk beter aan toe zijn ! Maarja , zolang gaat het allemaal niet meer mee, daar is ook al voor gezorgd. ..;-) .Ik weet dat ik met mijn 27 jaar oude 110 V8 milieubewuster ben dan mijn buurman die iedere 2 jaar een nieuwe Toyota koopt ! Vr gr Henk B.

    Post is bewerkt op jan 22, 2017, 12:54 a.m. door HenkB.

  • piet_g.

    het is gewoon onzin. je betaald in nederland wegen belasing om rond te mogen rijden. die word hoger naarmate je auto ouder word en op basis van je motor enzo.. due het is de grootste onzin dat gemeente dan maar die autos willen weren. als dat het geval is, dan moet de wegenbelasting op die auto's omlaag die geweerd worden omdat je niet meer overal kunt rijden..

    stom gezeik altijd. het gaat idd om een wit voetje de halen en daarnaast om extra inkomsten voor de gemeente via boetes.. gewoon afzetterij.

    ——

    Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

    Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

  • GatheR RoveR

    Er zijn gewoon veel mensen in de stad, die willen graag ook een betere lucht in hun leefomgeving.

    De steden slippen dicht en auto's stinken (helaas maar waar) dus is het een reactie die een beetje helpt.

    Inplaats van een centrum autoluw te maken doen ze er iets aan, of het veel help weet ik niet.

    Ik denk dat als je in de stad woond dat je je auto gewoon moet inruilen voor ov en/of buiten de stad parkeren, zou dan ook eens iets doen aan al die houtkachels/allesbranders.

     

    Slowly,slowly no need to rush as I am in front of you

  • Bart van Dessel

    Arthur, ik vermoed dat al jouw inspanningen en ideeeën op een doodlopende weg uitkomen, zou het wel lukken dan wordt het wel een héle dure Defender, kun je beter een 2e auto nemen die er wel in mag. Of een jonge Defender 2.4 of 2,2 tdci.

    Gr, Bart