Een andere motor in een 110

  • Arthur

    Zo langzamerhand wordt het een beetje lastig om met een 300tdi Utrecht, Rotterdam en nu ook nog Amsterdam in te komen. Ongelukkigerwijs moet ik daar vaak zijn. Nou is milieu een goede zaak, maar de manier waarop een doel bereikt moet worden nogal vreemd. Maar goed, we moeten allemaal verder, dus bedacht ik mij het volgende:

    Welke dieselmotor die voldoet aan de huidige emissie-eisen zou ik in mijn defender kunnen inbouwen?

    Een TD5 zou misschien nog het makkelijkst gaan, maar dat plezier zal niet lang duren. Nu ligt de knip op datum eerste toelating 2000, en TD5's stoppen ergens in 2004? Dus bij de volgende aanscherping is het alweer over. Bovendien is een TD5 niet echt schoner dan een 300Tdi, dus dat zal ook wel gezeur opleveren…..

    Een modernere TD4, zo'n duratorque, zal wel voldoen, maar hoe zit dat met het motormanagement?

    Dan komen we op de vrije markt. Is er iemand met ervaring met, bijvoorbeeld, een moderne Detroit (GM) V8 diesel? en past dit?

    Kortom vragen, vragen, vragen. Ik heb mijn defender op dit moment aan de kant staan en ben in afwachting van iets anders met soortgelijke specs, maar ik wil deze super-auto niet weg doen. Wie helpt mij verder met wat meer inzicht in andere motorblokken en de ins en outs hiervan? In principe ben ik van plan de auto bij nieuwe bemotoring vanaf de grond opnieuw op te bouwen, dus de gehele versnellingsbak en aandrijflijn zullen meegenomen worden in de motorkeuze.

    Ben benieuwd,

    Arthur 

  • -sjeroens-

    arthur,

    gaan ze niet uit van bouwjaar auto ipv bouwjaar motor?

    j.

    always fun to sleep in a 101
  • Arthur

    Jeroen, dat klopt. Maar als ik de hele auto verbouw en dus een nieuw uitgangspunt inneem, voldoe ik alsnog aan alle eisen. Het maakt mij niet uit of mijn auto ooit een oldtimer wordt, die regelgeving is al zo verknald door figuren die telkens de uitersten van de regels hebben misbruikt dat het nagenoeg ondoenlijk wordt. Mijn auto moet gewoon rijden, en, als het even kan, door elke straat in elke stad.

    Arthur

  • Marcel

    Ik las afgelopen week op FB een geslaagde transplantatie van een bmw 6cyl diesel (ik vermoed M57) door Simon, van Elephant off road

    in mijn fantasie een super combinatie 

    groet Marcel

  • GatheR RoveR

    Arthur

    Jeroen, dat klopt. Maar als ik de hele auto verbouw en dus een nieuw uitgangspunt inneem, voldoe ik alsnog aan alle eisen. Het maakt mij niet uit of mijn auto ooit een oldtimer wordt, die regelgeving is al zo verknald door figuren die telkens de uitersten van de regels hebben misbruikt dat het nagenoeg ondoenlijk wordt. Mijn auto moet gewoon rijden, en, als het even kan, door elke straat in elke stad.

    Arthur

    Verknallen, regels misbruiken? Je zoekt zelf toch ook een gaatje?? :brak: 

    Maargoed, heb je als een gedacht om je kenteken weg te gooien en je chassis nummer eruit te slijpen?

    Ik weet niet hoe ver je komt maar je komt dat voor een nieuwe kentekenkeuring  :? , zou je dan niet een nieuw kenteken krijgen?

    Of zou je dan toch na een PAT onderzoek een bij de leeftijd horende kenteken krijgen?

     

    Slowly,slowly no need to rush as I am in front of you

  • Arthur

    Harm, 12x per jaar kost nog altijd iets van €25 per keer……..

     

  • Arthur

    Gather Rover, ik bedoelde meer het nogal krampachtige geklooi met omgekatte auto's die toch vooral als oldtimer aangemerkt moeten worden ivm fiscale voordelen. Dat heeft de hele oldtimer wereld geen goed gedaan. 

    Het “gaatje” wat ik zoek is meer een oplossing. Een auto die technisch in orde is, maar ergens niet meer mag rijden vanwege de datum eerste toelating omdat dat zou betekenen dat op die datum meer mocht dan nu, is een regelrechte kapitaal-vernietiging. Een nieuwe defender kan ik niet meer kopen, want die worden niet meer gemaakt. Een soortgelijk voertuig ga je ook niet gauw vinden. Dus om mijn defender te kunnen behouden ben ik best bereid om afstand te doen van alle oldtimer-regelingen om gewoon overal met dat ding te kunnen blijven rijden. Feitelijk wil ik de “1/3 - 2/3”-regel gewoon overtreden: nieuw chassis, nieuwe motor, nieuwe versnellingsbak, nieuwe aandrijflijn, oude koets.

    Ik denk dat hier geen sprake is van een gaatje, dit kost flink geld en levert ook de fiscus en zijn vriendjes meer op. 

    Ik zou het systeem natuurlijk ook aardig kunnen fucken als ik er een elektromotor in sleutel en er een stekkerauto van maak, maar ik heb toch liever een normale motor in mijn wagen.

    Arthur

     

  • GatheR RoveR

    Leendert

    Arthur, ik denk dat je nu een denkfout maakt, als je de 1/3 regel overtreed is dus de identiteit niet vast te stellen en krijg je helemaal geen kenteken meer.

    Je kan dan ook niet tegen de RDW zeggen doe mij nu maar een type goedkeuring van een nieuwer bouwjaar.

    De enige optie lijkt mij om een nieuwere auto (sloop met kenteken) te kopen en die weer rijklaar te maken.

    I rest my case…………….

    Ik heb er één van voor 1960, alles is al 20x betaald, toch mag ik die steden niet in. Denk dat die vriendelijker voor het milieu geweest is dan ook enige hybride ooit zal worden.

     

    Slowly,slowly no need to rush as I am in front of you

  • Arthur

    Leendert, ik ga het eens navragen bij de RDW. Wordt vervolgd……

  • Arthur

    Voor een oldtimer wellicht wel, maar mijn defender is van 1998 en dan duurt het nog wel even voordat deze 40+ is…..

    In alle milieuzones mag je maximaal 12x per jaar inrijden tegen betaling (iets van €25,00 per keer), langer kan ook maar dan moet je een toelichting geven en een aardig bedrag aftikken, dit is eigenlijk vooral voor speciale voertuigen die voor werkzaamheden noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld een hijskraan of zoiets.

    Ik moest einde 2016 een karwei uitvoeren in Rotterdam en dat duurde ongeveer 10 dagen, de eerste 5 dagen dacht ik: “wie maakt mij wat?” maar binnen 3 dagen na het eerste bezoekje lag de eerste bekeuring van bijna €100,00 al op de mat….. Dat werkt dus zeer goed voor de milieufreaks.

    Intussen al een stapje verder bij de RDW: ben nu bezig met info in te winnen voor een IGK (individuele goedkeuring) waarmee je eigenlijk geen officiele LandRover meer rijdt, maar, in mijn geval, een ArthurRover. Dan krijg je dus een nieuw kenteken na herkeuring op oa emissie. 

    Wordt vervolgd…..